Seizoen 2021-2022 - “tour de horizon”





© X



De seizoenbrochures van de meeste culturele centra en zalen zijn binnen. Een “tour de horizon” (in alfabetische volgorde) bij een aantal organisators, jazzprogrammatoren en artistieke directeurs aan de hand van drie vragen.

 

30CC, Leuven (Danny Theuwis)



Welk was het uitgangspunt voor het programma van volgend seizoen en in welke mate speelde de voorbije crisis daarbij een bepalende factor?

Voor volgend seizoen was het vooral een noodzaak om de vele geannuleerde concerten enigszins opnieuw een plek te kunnen geven in ons programma. Dat is grotendeels gelukt, zodat we de artiesten toch die verzekerde podiumplek kunnen bieden. Verder kijk je ook naar nieuwe projecten, albums, verhalen en volg je de actualiteit.

Voor Leuven Jazz in maart 2022 werken we aan een nieuw festivalprogramma, vermits we in 2021 Leuven Jazz toch hebben kunnen laten doorgaan. Deels digitaal in maart, deels live in mei in de binnentuin van Museum M.


Opvallend is (opnieuw) de aandacht voor Belgische producties. Waren er voor u de laatste vijf jaar grondige ontwikkelingen op dat gebied en zo ja dewelke?

Door de coronacrisis was de focus volledig gericht op de eigen Belgische jazzwereld. Wat goed was voor de muzikanten maar evenzeer voor ons als organisator. Op die manier zien we zelf in hoe rijk de jazzscene is in ons land. Zowel in Vlaanderen als over de taalgrens.

Vele nieuwe bands ontstaan, jeugdig en fris, explosief en energiek. Maar we mogen ook niet de “vaste waarden” uit het oog verliezen, denk aan groepen als Cinema Paradiso of de triobezettingen met Dré Pallemaerts en Nathalie Loriers. Tonnen ervaring die je nu niet in een verdomhoekje mag stoppen. Langs de andere kant bloeit het wel en dat zie je aan de vele nieuwe jonge bands. Echt! Ik noem Schreel Van De Velde, Dishwasher, Nabou, Bandler Ching, Tukan, Julien Tassin en de vele anderen. We mogen beslist trots zijn op onze eigen Belgische jazzscene.

Maar wat is jazz? Wel, laat dat maar aan de luisteraar over. Met Bel Jazz Fest hebben we tijdens de eerste lockdown periode getracht om een staalkaart van de Belgische jazzscene te presenteren. Ik denk wel dat we in die opdracht geslaagd zijn. We kregen lof uit binnen- en buitenland vanwege de mooie eclectische samenstelling van het programma.


“Kill your darlings” en citeer drie concerten waar u zelf naar uitkijkt (in eigen huis of bij collega’s).

Goh, zeer blij dat we dit najaar eindelijk de nieuwe plaat van DansDans mogen lanceren op 7 december met het duo Schreel Van De Velde als voorprogramma. We openen hiermee de Belgische tour.

Verder ben ik benieuwd naar het nieuwe werk (nieuw album verschijnt dit najaar) van Maris die dankzij Jazzlab door Vlaanderen mag reizen. We hebben al een voorsmaakje gekregen in juni. En jawel, dat proeft naar meer. Op 24 november speelt ze in Leuven in een double bill met The Breath, het duo-project van gitarist Stuart McCallum (ex-Cinematic Orchestra) en de Ierse zangeres en fluitiste Rioghnach Connolly. Na hun opmerkelijke debuutalbum ‘Carry Your Kin’ kwamen ze opnieuw met een prachtplaat op de proppen, ‘Let The Cards Fall', uitgebracht op het Real World label van Peter Gabriel. Wie wil wegdromen bij mooie feeërieke stemmen, zit hier gebeiteld. Op deze avond brengen de artiesten hun liedjes in alle puurheid, naakt en broos en zeer intiem.Tot slot twee kleppers uit VS en Israël. De Amerikaanse zangeres Cécile McLorin Salvant op 19 november en 3Cohens exclusief (Avishai, Yuval en Anat) in juni 22.

En als ik al een Leuven Jazz nieuwtje mag uitgooien. Leuven Jazz start op 12 maart 22 en mag Fred Hersch ontvangen als Artist in Residence. Verder bevestigd zijn de saxofonisten Immanuel Wilkins en Lakecia Benjamin. Beiden komen met hun nieuw album naar Leuven.

www.30CC.be
www.leuvenjazz.be



APPELTUIN, Leuven (Eddy Macquoy)



Welk was het uitgangspunt voor het programma van volgend seizoen en in welke mate speelde de voorbije crisis daarbij een bepalende factor?

We hebben gekozen om de negen concerten die in de steiger stonden met Leuven Jazz 2020 en onze verdere programmatie voor najaar 2020 en lente 2021 zoveel mogelijk te hernemen en een tweede zelfs een derde datum te geven. Ondertussen hebben we tussen de coronagolven door wel een concert van Triology en een live stream van Mazzle georganiseerd.


Opvallend is (opnieuw) de aandacht voor Belgische producties. Waren er voor u de laatste vijf jaar grondige ontwikkelingen op dat gebied en zo ja dewelke?

We draaien al tien jaar lang bijna uitsluitend Belgisch met een aantal Belgisch-buitenlandse producties waaronder Chad McCullough, Todd Bisschop, Small World, Marcus Wyatt & Ewout Pierreux Group en Peer Baierlein.


“Kill your darlings” en citeer drie concerten waar u zelf naar uitkijkt (in eigen huis of bij collega’s).

In eigen huis Tuur Florizoone (september), Orlando met Toine Thys (oktober) en in november Tricycle en Peer Baierlein Quartet. Van de anderen weet ik het nog zo niet.

http://www.appeltuinjazz.be/



FLAGEY, Brussel (Maarten Van Rousselt)



Welk was het uitgangspunt voor het programma van volgend seizoen en in welke mate speelde de voorbije crisis daarbij een bepalende factor?

Het afgelopen jaar was er één van plannen, uitstellen, herplannen, opnieuw uitstellen of annuleren. In de programmatie van het najaar vind je verschillende producties terug die normaal gezien de afgelopen 14 maanden hadden moeten plaatsvinden. We vinden het belangrijk dat we onze engagementen zoveel mogelijk kunnen nakomen en de muzikanten speelkansen kunnen geven.


Opvallend is (opnieuw) de aandacht voor Belgische producties. Waren er voor u de laatste vijf jaar grondige ontwikkelingen op dat gebied en zo ja dewelke?

Belgische jazz is hot, en dat is al een aantal jaar zo. Twee sleutelbegrippen vallen daarbij op en dat is verjonging en vernieuwing. Niet alleen is er een geweldig getalenteerde generatie van jonge jazzmusici opgestaan, ook het publiek is zichtbaar verjongd. Dat jazz een breder en jonger publiek aanspreekt komt mede door de vernieuwing. Het hokjesdenken is grotendeels weggevallen waarbij ‘jazz’ eerder een attitude is geworden dan een duidelijk omlijnd genre. Jonge muzikanten laten zich inspireren door zeer uiteenlopende genres en integreren dat in een nieuw repertoire dat duidelijk gesmaakt wordt door een steeds groter wordende groep van muziekliefhebbers.


“Kill your darlings” en citeer drie concerten waar u zelf naar uitkijkt (in eigen huis of bij collega’s).

Een relatief jong festival waar altijd iets te ontdekken en beleven valt is het AMOK festival in Brugge, georganiseerd door de collega’s van Kaap. Dit vindt plaatst in de eerste week van oktober.

In eigen huis kijk ik ontzettend uit naar de muzikale ontmoeting tussen Marcel Ponseele en Jean-Paul Estiévenart, die onze nieuwe artiest-in-residentie is van het Brussels Jazz Festival. Een ontmoeting van twee werelden, die van de barokmuziek en de jazz. De première vindt plaats op 16/1.

Een andere muzikale ontmoeting waar ik vol ongeduld op zit te wachten is die tussen Alex Koo en Craig Taborn. Alex was artiest-in-residentie van het afgelopen Brussels Jazz Festival. Helaas is die residentie om de gekende reden grotendeels in het water gevallen. Vandaar dat we deze creatie-opdracht hebben verplaatst naar het najaar zodat deze productie toch nog kan plaatsvinden. Noteer alvast 13/11 in de agenda.

https://www.flagey.be/nl/
https://www.flagey.be/nl/group/8069-brussels-jazz-festival-2022




HANDELSBEURS, Gent (Wim Wabbes)



Welk was het uitgangspunt voor het programma van volgend seizoen en in welke mate speelde de voorbije crisis daarbij een bepalende factor?

Het eerste uitgangspunt is om alle artiesten die het voorbije seizoen op het programma stonden maar wegens de coronacrisis hun concert niet konden realiseren, een plek te geven op de kalender. Dat is bijna volledig gelukt. Dit maakt dat we in het najaar een overvolle concertagenda hebben met vooral “lokale” bands maar gezien de kwaliteiten van de huidige scene is dat een luxeprobleem. In het voorjaar proberen we het accent iets nadrukkelijker te leggen op internationale groepen. De zorg voor de lokale scene vind ik wel heel belangrijk. Door corona is het ecosysteem waarbij bands een traject afleggen langs cafés, clubs, concertzalen en festivals gestoord. De versoepelingen komen nu de festivalzomer voor de deur staat, terwijl festivals vaak het eindpunt van een toer zijn. Ik vermoed dat we de naweeën van deze crisis nog zeker een seizoen met ons meedragen.


Opvallend is (opnieuw) de aandacht voor Belgische producties. Waren er voor u de laatste vijf jaar grondige ontwikkelingen op dat gebied en zo ja dewelke?

De ontwikkelingen binnen de scene zijn inderdaad reeds een paar jaar aan de gang en lopen gestaag door. Er is een boeiende wisselwerking tussen de pop/rock scene en de jazzscene. Muzikanten spelen in verschillende formaties in verschillende circuits. Fulco Ottervanger van De Beren Gieren heeft zijn solo alter ego dat meer in de pop thuishoort. Gilles Vandecaveye-Pinoy van Steiger dubbelt met Peenoise in de pop. Bert Dockx heeft naast Ottla ook DansDans en Flying Horseman. Beide scenes vuren elkaar aan. Er wordt vaker met een songstructuur gewerkt. Vocals worden niet geschuwd. SCHNTZL gaat zingen. Er is een grote openheid. De starheid is weg. Dat is cruciaal voor een scene die steeds boeiend wil blijven en zich verder wil ontwikkelen en groeien. Het avontuur staat centraal. Het is al vaker gezegd. Jazz wordt niet gezien als een genre, een stijlfiguur maar als een attitude. Muziek die de vrijheid omarmt en zijn eigen ding doet.


“Kill your darlings” en citeer drie concerten waar u zelf naar uitkijkt (in eigen huis of bij collega’s).

De creatie van ‘Secular Psalms’ van de Amerikaanse trompettist Dave Douglas, een opdracht van de Handelsbeurs kon vorig jaar niet doorgaan en gaat op 4 november in première. Een lang en boeiend proces waarbij Douglas werkt rond het Lam Gods en Guillaume Dufay, maar daar ook actuele thema's als Black Lives Matter en het tumult rond de Amerikaanse verkiezingen in verwerkt. Hij werkt met een prachtige groep jonge muzikanten: Tomeka Reid (cello), Marta Warelis (piano/orgel), Berlinde Deman (vocals, serpent), Lander Gyselinck (drums, electronics) en Frederik Leroux (gitaren). Een must.

De nieuwe De Beren Gieren staat in de Handelsbeurs op 22 oktober en de nieuwe DansDans op 10 december. Ook twee concerten waar ik enorm naar uitkijk naast zovele andere als Nabou Claerhout, Trio Heinz Herbert, Roberto Negro en Théo Ceccaldi en Rabih Abou Khalil. Ik ben blij met wat hier op de planken staat!

https://www.handelsbeurs.be/nl



JAZZZOLDER, Mechelen (Michel Proesmans)



Welk was het uitgangspunt voor het programma van volgend seizoen en in welke mate speelde de voorbije crisis daarbij een bepalende factor?

Het eerste uitgangspunt is de veiligheid van burgers/helpers en de coronaregels opvolgen. Voor de Jazzzolder die huist in Het Predikheren moeten we de opgelegde regels van de bibliotheek volgen. We plannen dan vanaf augustus 2021 terug twee concerten per maand te organiseren met beperkt publiek zodat we twee sets van bijvoorbeeld 35 man kunnen organiseren zodat we toch aan 70 personen komen. De bar is dan ook open. Wat betreft Jazzathome liggen de zaken lastiger. Het ging compleet niet door in 2020 en in 2021 alleen enkele avondconcerten maar dus zeker niet bij mensen thuis. Dat risico is nog te groot. We hebben wel op de binnenkoer in het kader van Predikheerlijke zomer en in overleg met de stadsdiensten vier jazzconcerten georganiseerd in 2020 en 2021 met een grote opkomst en beperkt (buiten) tot vijftig personen.

Onze Jazzcontest is evenmin kunnen doorgaan aangezien Maanrock (waar we mee samenwerken) ook afgelast werd.


Opvallend is (opnieuw) de aandacht voor Belgische producties. Waren er voor u de laatste vijf jaar grondige ontwikkelingen op dat gebied en zo ja dewelke?

We hebben steeds jonge groepen in Jazzzolder aan bod laten komen doorheen de jaren en ook bekende gevestigde artiesten die graag naar hier terugkomen omdat ze daar vaak begonnen zijn. Uiteraard zijn dit merendeels Belgische groepen en het niveau is gestegen, mede door de jazz afstudeerrichtingen. Ze genieten ook bekendheid door sociale media die we opvolgen. De muzikanten vertellen het onderling door dat ze graag bij ons komen spelen en goed onthaald worden. We leren ook toffe onbekende groepen uit Wallonië kennen en die worden evenzeer gesmaakt door ons publiek. We moeten vaak selectief tewerk gaan omwille van de vele aanvragen, ook uit het buitenland omdat Jazzzolder al meer dan eenentwintig jaar bezig is natuurlijk. Dat werpt zijn vruchten af.


“Kill your darlings” en citeer drie concerten waar u zelf naar uitkijkt (in eigen huis of bij collega’s).

Ik keek uit naar onze  live concerten in openlucht tijdens de jazzconcerten in Het Predikheren in 2021, zoals daar zijn Frank Vaganée Trio en het Kristen Cornwell Trio. Daarbij zien we dan onze vrienden uit het Mechelse jazzmilieu terug. Verder zie ik ook uit naar Jazzwood 2021 in het bos met het project ‘Tribute to Chet Baker’ met Jan Muës & Chet’s Original Rhythm Section met John Engels (drums), Jean-Louis Rassinfosse (contrabas) en Johan Clement (piano). Geleidelijk aan neem ik de jazzdraad terug op en bezoek ik ook Gouvy jazz en Jazz Middelheim en hou ik andere clubs in de gaten.

http://jazzzolder.be/



KAAP, Oostende (Jaïr Tchong)



Welk was het uitgangspunt voor het programma van volgend seizoen en in welke mate speelde de voorbije crisis daarbij een bepalende factor?

De door covid volledig stilgelegde internationale infrastructuur voor de podiumkunsten maakt het bijkans onmogelijk om vanuit een abstract, programmatisch thema te denken. Deze crisis is ongekend en stelt alles in vraag waar het internationale programmatie betreft. Dit gezegd hebbende, staat bij KAAP de radar scherp afgesteld op vrouwelijke musici en componisten met een authentieke visie op de jazzontwikkeling. Daarnaast hebben vooral de schemergebieden rondom jazz onze warme aandacht: richting niet-westerse muziek en richting pop vooral.


Opvallend is (opnieuw) de aandacht voor Belgische producties. Waren er voor u de laatste vijf jaar grondige ontwikkelingen op dat gebied en zo ja dewelke?

Wat betreft ontwikkeling in Belgische producties in de afgelopen vijf jaar moet ik beginnen met de disclaimer dat ik pas sinds 1 december 2019 woon en werk in Brugge en Oostende. Ik kom namelijk uit Amsterdam. Wat ik zie is in ieder geval een enorme, rijkgeschakeerde scene met interessante jonge makers die veelal ook buiten de jazz actief zijn in de podiumkunsten. Ik denk hierbij aan Bert Cools, ook actief bij Granvat en Anneleen Boehme die ik in de wonderschone voorstelling ‘Fabelachtige Stad’ zag. KAAP-collega Benny Claeysier heeft W.E.R.F. Records de afgelopen jaren een artistieke reboot gegeven, met een stroom van releases die getuigen van een aangenaam frisse blik op wat jazz is en kan zijn. Voor de stelling dat jazz meer een mentaliteit dan een nauw afgebakende, museale stijl is biedt het label in ieder geval veel bewijs of voer voor discussie.


“Kill your darlings” en citeer drie concerten waar u zelf naar uitkijkt (in eigen huis of bij collega’s).

Drie concerten waar we naar uitkijken: de Sloveense pianiste en componiste Kaja Draksler zal tijdens ons Brugs festival Amok met haar octet op donderdag 7 oktober nieuwe creaties in opdracht van KAAP en Concertgebouw Brugge laten horen, daar zie ik zeer naar uit. Verder hebben we in de reeks Close Encounters die we samen met Cactus doen op dinsdag 16 november en Siti Muharam in de Brugse Biekorf. Deze zangeres is telg uit een beroemde dynastie van musici uit Zanzibar. Ze bracht onlangs een geweldig in jazz gemarineerd album uit wat je zou kunnen aanduiden als 'Zanzibara' (gelijkaardig aan 'Ethiopiques' als benaming voor unieke, hybride muziek uit Oost-Afrika). Tenslotte zijn we heel blij dat we op 25 maart 2022 Rudresh Mahanthappa mogen verwelkomen, ditmaal met zijn Hero Trio.

https://www.kaap.be/



nona, Mechelen (Bart Vanvoorden)



Welk was het uitgangspunt voor het programma van volgend seizoen en in welke mate speelde de voorbije crisis daarbij een bepalende factor?

Zoals steeds is kunstencentrum nona binnen het jazzxs-programma op zoek naar een gevarieerde reeks concerten die de intimiteit van de zaal bespelen en de grenzen van het genre opzoeken. Daarbij streven we een balans na tussen kansen geven aan jonge muzikanten en ervaren sterkhouders. Dat is het komende seizoen niet anders, al moeten we in 2021-2022 proberen een extra evenwicht te vinden tussen verschuivingen en nieuwe instroom. Muzikanten willen -terecht- het gemiste momentum voor een tournee alsnog live beleven. Daarnaast vormden de voorbije twee lockdowns de ideale aanleiding om achter de schermen hard te werken aan nieuwe muziek en te repeteren met bestaande en kraakverse constellaties. De releases zullen ons rond de oren vliegen de komende maanden. Een verzadiging dreigt op korte termijn, in combinatie met de inhaalbeweging die nog gemaakt moet worden. Maar op lange termijn zal blijken dat deze periode paradoxaal genoeg erg vruchtbaar was en vooral veel doorwrochte muziek zal opleveren die uiteraard ook een plek krijgt in nona’s jazzxs-reeks. We lieten opzettelijk nog wat gaatjes in de agenda tijdens de lente van 2022.

Het komende seizoen oogt toch vooral zwart-geel-rood, omdat internationale tournee’s nog steeds onzeker zijn. Maar de Belgen Alex Koo, Raf Vertessen en Joachim Badenhorst brengen automatisch mooi volk uit het buitenland mee in hun respectievelijke bands: IFO feat. Ralph Alessi, Raf Vertessen Quartet met Anna Webber, Adam O’Farrill en Nick Dunston en een nieuwe bonte bezetting van Carate Urio Orchestra.

Toch kleurt het najaar nog opvallend rood-blauw-wit door de focus op Noorwegen tijdens de zesde editie van het BRAND! jazz festival (25-30 november). Tien concerten op vijf dagen tijd, met een gevarieerde greep uit wat de boeiende Noorse jazz en vrije muziek vandaag te bieden heeft. Zoals we reeds deden bij de Portugese en de Nederlandse edities van BRAND! jazz festival, gingen we ook hier op zoek naar een connectie met Belgische muzikanten. Met soms verrassende resultaten als gevolg, zoals het duo Arve Henriksen en Ruben Machtelinckx, die in augustus nieuwe composities van Ruben komen opnemen in de mooie akoestiek van nona’s oude zaal.


Opvallend is (opnieuw) de aandacht voor Belgische producties. Waren er voor u de laatste vijf jaar grondige ontwikkelingen op dat gebied en zo ja dewelke?

Omwille van die inlandse boost aan creativiteit en productiviteit, schakelden we de voorbije jaren een versnelling hoger in onze ondersteuning van en programmatie voor die nieuwe generatie muzikanten. Opvallend is de erg brede range, de variatie is groot. Belangrijk daarbij is dat kunstencentrum nona ook muzikanten en componisten vooruit stuwt die niet meteen een breed publiek aanspreken, maar die waardevol en gelaagd werk maken. Denk maar aan Raphael Malfliet of Pak Yan Lau.

De Belgische jazz zit in een interessante periode, omdat er na een pioniersfase van een nieuwe generatie ook steeds een bestendiging komt, waarbij het algemeen niveau zichtbaar is gestegen en het aanbod groeit maar waarbinnen het tegelijkertijd moeilijker wordt om authenticiteit van epigonisme te onderscheiden. Daarin ligt een belangrijke opdracht voor een programmator verscholen.


“Kill your darlings” en citeer drie concerten waar u zelf naar uitkijkt (in eigen huis of bij collega’s).

Een bezoek van Jaimie Branch in huis is altijd een avontuur, zo bewees haar Fly or Die II-passage in het najaar van 2019. Op 28 oktober komt ze als gast van het stevige Zwitserse Dave Gisler Trio. Dit organiseren we in samenwerking met de Hnita Club, die momenteel in verbouwing is.

Lara Rosseel kwam met haar nieuwe ‘Band’ resideren tijdens de tweede lockdown. Dat leverde erg mooie muziek op die ze tijdens een JazzLab-tournee eindelijk kan delen met ons. 12 maart passeert ze in nona.

Niet in eigen huis maar ik kan niet wachten tot Jakob Bro, Jorge Rossy en Arve Henriksen hun prachtige plaat Uma Elmo in België komen voorstellen.



We polsten eveneens bij deSinger (Rijkevorsel), de ROMA (Antwerpen), Rataplan (Borgerhout) en de Lokerse Jazzclub maar kregen geen respons.

Hou zeker ook de agenda in het oog van de Warande (www.warande.be), Werkplaats Walter (www.werkplaatswalter.be), BOZAR (www.bozar.be) en de Jazzstation in Brussel (https://jazzstation.be/?lang=nl).

U weet wat te doen!

© Georges Tonla Briquet


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst