The Extraordinary Journey of Jason Miles – A Musical Biography

Interview: Debbie Burke, jazz author
https://debbieburkeauthor.com/





© Yolanda Martinez




Hier dekt de vlag meer dan de lading. Jason Miles, die in zijn jeugd zijn muzikale tanden kapot beet op de accordeonlessen. Vervolgens studeerde hij piano in Bensonhurst, Brooklyn en hij heeft er bijna vijf decennia aan ellebogenwerk en muziek spelen met enkele serieuze iconen uit de jazzwereld op zitten. Niet alleen is zijn eigen persoonlijke reis zo leuk weergegeven (een van zijn eerste optredens was in de Borsht Belt, Upstate New York, waar veel Joodse families op hun "vakantie in de bergen" gingen), maar zodra het boek over zijn ervaringen met mensen als Miles Davis, David Sanborn, Grover Washington en vele anderen gaat, belicht het verhaal helder zijn gevoel van vreugde, opwinding en nederigheid. Geschreven in een uiterst toegankelijke stijl die genereus en uitnodigend is, is dit een echte aanrader.

“Take a step in and join the hang. It’s a great ride.”


Wanneer besliste je om een boek te schrijven … en waarom ?

Ik zit al 48 jaar in de muziekwereld, en heb veel gezien en ben in veel ongelooflijke situaties geweest met enkele iconische musici van de afgelopen 50 jaar. Ik stond dus op de eerste rij en werkte heel nauw samen met veel van deze kunstenaars. Ik heb een verhaal te vertellen en het is een belangrijk verhaal. Het laat je de ups en downs zien van wat een carrière inhoudt en de beproevingen van het behouden van je plek en toch altijd streven om uitstekend en zo goed mogelijk te zijn, waarbij de pijl niet altijd naar boven wijst. Ik ben misschien wel een van de meest unieke mensen die dit bedrijf hebben doorlopen en ik wilde dat mensen mijn reis leerden kennen en weten wat het inhield.


met Miles Davis © Kathy Byalick


Hoe selecteerde je de anekdotes die je erin wilde ?

Een zware klus was dit. Ik heb nog veel meer verhalen die net zo gedetailleerd zijn als die in het boek. Maar ik voelde dat de mensen die bij het verhaal betrokken waren consistentie hadden en ik wilde dat in het boek de geest van het moment dat ik met veel van deze geweldige artiesten en vrienden had, zou laten zien.

Ik heb er een aantal weggelaten die ik nog zou willen vertellen. Een daarvan is het opnemen van het Luther Vandross-album "Any Love". Wat een ervaring was dat, het opnemen van het grootste deel van het album in New York in de jaren '80 terwijl er een of andere gekke shit in de studio was in Midtown op 48th Street! Maar ik vond het belangrijker om het verhaal van mijn eerste album te vertellen dat ik met Luther deed. En dan ook nog een album dat veel aan ons vertrouwen heeft bijgedragen, de plaat "Power of Love".

De twee albums die ik met Miles Davis opnam, "Tutu" en "Amandla" moesten er zeker in. Dat zijn ongelooflijke verhalen die uitzonderlijke albums voortbrachten die lang meegaan. Tegelijkertijd heb ik de muziek van "Siesta" niet opgenomen; het was ook een heel verhaal om die plaat te maken. Dus uiteindelijk moest ik een keuze maken teneinde het boek een zekere samenhang te geven. Ik heb ook niet gesproken over sommige van de producties die ik deed en die me overal naartoe brachten, zoals het maken van "To Grover With Love" en het vieren van de muziek van Weather Report.

Hopelijk komt er nog een boek om deze verhalen te vertellen.

Wat waren de meest interessante of fascinerende dingen die je hebt geleerd en die je niet had verwacht ?

Welnu, mijn hele leven is gewoon een opleiding geweest. Om dit te doen en vooruit te komen, moet je uitstekende vaardigheden hebben die veel verschillende gebieden bestrijken. De enige manier waarop dat gebeurt, is door er aanwezig te zijn en het recht voor je neus te zien gebeuren. Dus wat ik leerde waren gewoon de knepen van mijn vak van de meesters die de muziek maakten die ik het meest bewonder en ze brachten me naar de plek waar ik nu ben. De realiteit is zoals Pavarotti altijd zei: "voor altijd een student". Ik denk niet dat ik dit boek een aantal jaren geleden had kunnen schrijven. Maar ik geloof dat ik een bepaald punt in het leven zou bereikt hebben waar het verhaal verteld zou moeten worden terwijl veel van de betrokken mensen er nog zijn... helaas zijn sommigen verdwenen.


met Mike Stern, Marcus Miller en Chick Corea © Kathy Byalick


Er is ook uw historische verklaring dat u in de voorhoede bent van elektronische instrumenten/synthesizers in de jazz. Hoe was dat ?

Er gaat niets boven op het snijvlak van iets geheel nieuws te staan. Je krijgt de kans om vanaf het begin te starten en te zien hoe het zich ontwikkelt. Zo is mijn leven met elektronische instrumenten en synthesizers. Ook opnemen. Toen ik in 1974 in New York was, begon ik helemaal in het begin met elektrische keyboards en synthesizers en dat was in veel opzichten primitief. In 1979, toen de Prophet V uitkwam, veranderde alles en gingen de creativiteit en de mogelijkheden van wat de muzikant kan doen naar een hoger level. Ik ben erg blij dat ik erbij was om het te zien en te ervaren en van daaruit bleef ik gewoon groeien met de technologie en was ik in staat om het in te passen in de muziek die ik aan het creëren was.

Het was best spannend om helemaal opnieuw te kunnen beginnen aan een album met Miles Davis of Luther of Chaka Khan. Ik werkte veel met Marcus Miller en muzikaal stond hij op een eenzame hoogte. Dit zorgde er altijd voor dat ik naar dat volgende niveau reikte en er op de een of andere manier in slaagde. Nu is alles veranderd en staat het allemaal op de computer waardoor het voor mensen toegankelijker is. Je kunt de toekomst en de technologie niet stoppen. Ik ben zo benieuwd wat er over tien jaar gaat gebeuren en ik werk zo hard als ik kan om gezond te zijn, dus ik ben in de buurt om er getuige van te zijn.


Andere commentaren ?

Ik hoop dat dit boek eindelijk het publiek laat zien waar ik voor sta en waar ik vandaan kom en de reis en toewijding die nodig waren om zover te komen. Als er een gemakkelijke manier was om het te doen, zou iedereen het doen, en ik kan je vertellen dat die gemakkelijke manier er niet is. Wat je ook probeert, als je een hoog niveau wilt bereiken, dan moet je er hard voor werken. Je moet voorbereid zijn op het falen en het succes dat gepaard gaat met hard werken.

Vaak, als iets niet lukt, ook al is het op dit moment verschrikkelijk, is dit de enige manier om te leren en weer terug te gaan om er een succes van te maken. Ik hoop echt dat mensen dit boek zullen lezen, want ik geloof dat het een van de leukste boeken is die je ooit zult hebben gelezen en ook een van de meest informatieve, met inzichten in hoe het echt is als je een album van $ 1 miljoen maakt en alle beslommeringen en goed en slecht gebeuren in realtime.

En als klap op de vuurpijl zit je er middenin. Zo was mijn leven, er midden in.

© 2022 Debbie Burke (vrije vertaling: Jos Demol)  -  foto's © Yolanda Martinez / Kathy Byalick




© Yolanda Martinez

Voor meer informatie:

https://www.jasonmilesmusic.com/

Je kan hier het boek rechtstreeks bij Amazon bestellen


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst