Taras Kushniruk : De windwijzers van Lviv





In Oekraïne is Taras Kushniruk een van de toonaangevende jazzgitaristen van de jongere generatie. Hij woont en werkt in Lviv, een stad die altijd op het kruispunt van Europese culturen heeft gelegen. Taras heeft dan ook het geluk gehad om samen te werken met veel Europese muzikanten, waarvan de meeste Pools waren. Hij speelt in verschillende bands, waaronder de Mark Tokar Belveder Group, ShockolaD en het Lviv Hammond Trio.




Taras Kushniruk © Elpida Zhabo




Als muzikant is Taras Kuchniruk enorm geëvolueerd, maar hij is nooit afgeweken van zijn artistieke visie: het beoefenen van muziek moet onlosmakelijk verbonden zijn met de voortdurende zoektocht naar vooruitgang. Voor hem is muziek minder een middel tot zelfexpressie dan een middel om sociale banden met zijn omgeving te creëren en te communiceren met vrienden en vreemden. In Lviv wordt Taras omringd door briljante persoonlijkheden die een aanzienlijke rol hebben gespeeld in de culturele ontwikkeling van de stad. In hun voetsporen heeft hij zijn eigen bijdrage geleverd en is hij, ondanks zichzelf, een onvervangbaar onderdeel geworden van dit muzikale milieu dat verleden en toekomst combineert.

Ik vond het erg leuk om met hem te praten. Ons telefoongesprek was alles behalve een interview. In een notendop gaf hij me een eerbetoon aan de mensen die zijn leven hadden getekend (het bleek dat de meesten van hen uit Lviv kwamen) en ik ken niemand anders die zoveel personen uit dit milieu met zoveel emotie kan beschrijven. Het was duidelijk dat het klassieke interviewformaat Taras niet in staat zou stellen om een gedetailleerd portret van hen te maken, dus het leek me natuurlijker om hem de vrije hand te geven, zodat hij een volledig verslag kon geven en spontaan van het ene onderwerp naar het andere kon gaan.




De gezichten van jazz in Lviv


Mark Tokar



Mark Tokar © Elpida Zhabo


Ik zal over elk van hen in volgorde praten, te beginnen met Mark Tokar, met wie ik speelde als onderdeel van het Belveder collectief, een sextet van muzikanten uit Lviv. Het was anders dan alles wat er eerder in Lviv was gedaan. Mark had geen opnames van de composities die hij ons voorstelde, hij speelde ze ons rechtstreeks voor tijdens de repetities en liet veel ruimte voor improvisatie. Tijdens concerten hadden we een formule die goed werkte: we speelden een compositie, gevolgd door een overgang in totale improvisatie om over te gaan in de volgende compositie. Het werkte elke keer.

Mark besteedde altijd veel tijd aan vrije improvisatie. Meestal werkten we aan alertheid en interactie. Mijn favoriete spel deed denken aan de telegraaf: iedereen kiest een noot en speelt die uitsluitend in verschillende registers. Het resultaat is vrij abstract, elke keer anders en perfect harmonieus. We hadden ook veel plezier met de 'wall of sound': we begonnen met de soundcheck op het podium en zonder waarschuwing begonnen we zo hard mogelijk te spelen. Het maakte een hels kabaal!

Na verloop van tijd begonnen we interessantere dingen te doen. De blazers speelden bijvoorbeeld en wisselden blikken uit op het podium totdat ze de harmonie bereikten. Dit werd een deel van onze praktijk tot het punt waarop, wanneer we onze stukken speelden, er plotseling een sonische 'uitvinding' opdook, een vreemd interval of akkoord dat op het eerste gezicht compleet dissonant was en waaraan we ons spel moesten aanpassen.

Het was interessant als Mark ons atypische manieren liet horen om zijn instrument te laten klinken. Maar we spraken niet vaak over technische dingen zoals akkoorden of arrangementen. Onze uitwisselingen waren meer een voortdurende filosofische discussie.

Ik denk dat Mark binnen ons collectief een figuur als Miles Davis wilde zijn [hij lacht]. Hij gaf ons alle vrijheid en liet het veld open voor onze interpretaties, zonder zichzelf op te dringen.

Een tijdje speelden we alleen werken van Wayne Shorter, zijn favoriete componist. Het was een echte uitdaging voor mij, want er was geen piano en ik had alle verantwoordelijkheid voor de moeilijke akkoorden en de steeds veranderende lage akkoorden. We speelden dit programma en een ander programma in vele steden in Oekraïne en zelfs in Polen.



Alexander Maksymiw


Alexander Maksymiw © Oleg Panov


Gitarist Alexander Maksymiw woonde een tijdje in Lviv. Hij viel op tussen de andere muzikanten, in de eerste plaats door zijn niveau, dat veel hoger was dan het onze. De meesten van ons bewonderden hem, maar waren er nog niet aan toe om te begrijpen dat hij geweldig was.

Ik zou niet zo ver willen gaan om te zeggen dat ik hem goed ken, maar het was bij hem dat ik mijn eerste jazzgitaarlessen nam. Ik wist toen nog niets van deze muziek, maar hij gaf me meteen een paar heel moeilijke structuren, akkoordenconstructies en veranderde modi in blues stijl. Hij zei tegen me: "Als je dat onder de knie hebt, ben je klaar". Vier of vijf jaar later stuurde ik hem een berichtje: "Alex, ik heb een vraag. Ik heb een cursus bij je gevolgd en je hebt deze akkoorden op een stuk papier geschreven. Vertel me wat ze zijn, ik denk dat ik er nu klaar voor ben" [lacht].

Verder kwamen we elkaar vaak tegen bij optredens en jams, in Lviv en Berlijn, toen hij daarheen verhuisd was.



"... In Oekraïne gebeuren wonderen alleen voor degenen die iets willen.
Als je ambitie hebt, vind je de antwoorden op je vragen."




Ihor Hnydyn



Igor Hnydyn © Oleksii Karpovych


Mijn ontmoeting met Ihor Hnydyn valt samen met het begin van mijn muzikale reis, zo'n twaalf jaar geleden. In die tijd was Anastassia Lytvyniouk, een productieve pianiste uit Lviv en vrouw van Ihor Hnydyn, mijn privé-pianolerares. Ze was zwanger en Ihor nodigde me steeds vaker uit om te komen spelen. Ik speelde niet erg goed, maar ik speelde veel en vaak. Elke donderdag was er een jamsessie. Op een dag belde hij me op en zei: "Kom op, we gaan vanavond spelen". Ik begreep niet helemaal wat hij daarmee bedoelde, dus ik ging zonder haast naar de club, omdat ik wist dat de andere muzikanten hun sets nog aan het afmaken waren. Ik kwam te laat en werd begroet door Ihor die zei: "Schiet op, we wachten op je!” In die tijd kende ik maar drie jazz standards, en zelfs toen speelde ik ze met de partituur voor me: een blues, 'Cantaloupe Island' en 'Watermelon Man'. Het was een heel rijk repertoire. Het zou genoeg zijn geweest voor een paar uur jammen.

Maar toen stelde Ihor voor waar ik al bang voor was: "Taras, wil je niet iets anders spelen? "Foggy Day', bijvoorbeeld.” Ik zei dat ik het niet kon spelen. "Nou dan, Autumn in New York," drong hij aan. Ik zei hem hetzelfde. "Wat ken je goed genoeg om te spelen?" riep Ihor, waar iedereen bij was. Ik voelde me zo ongemakkelijk dat ik besloot dat ik voortaan alles uit mijn hoofd zou spelen. Ja, ik zou fouten maken, ik zou de draad kwijtraken, maar vanaf nu zou ik zonder bladmuziek spelen. Bij de volgende jam had ik vijftien nummers geleerd. Het was niet gemakkelijk op het podium, maar ik kon ze tenminste uit mijn hoofd spelen. Zo is het allemaal begonnen.

Dankzij Ihor Hnydyn en Nastia [Anastassia] Lytvyniouk hadden we het geluk om deel te mogen nemen aan een festival van muziekworkshops, het Cho-jazz festival in Polen. Zij zijn een echtpaar dat door de jaren heen vele Oekraïense muzikanten genereus heeft geholpen. Ik ben verschillende keren naar Cho-jazz geweest en heb er goede herinneringen aan. Op twee meter afstand van mij op het podium werd muziek gespeeld die ik alleen had gehoord op opnames van 's werelds grootste muzikanten. De sfeer was gemoedelijk, dus ik was niet bang om het podium op te gaan en met ze mee te spelen. Cho-jazz is een festival waar de tijd stilstaat. Sindsdien is er niets veranderd, noch de formule, noch de docenten, noch de studenten, die zo goed mogelijk spelen. Maar als je elk jaar gaat, schept dat juist de sterkste menselijke banden.

Als gitarist had ik het geluk uitstekende leraren te hebben, namelijk Attila Muehl en Rafał Sarnecki. Sindsdien hebben we contact gehouden, ook al ben ik al vier jaar niet meer naar Cho-jazz geweest. Als ze bijvoorbeeld naar Kiev gingen, ging ik met ze mee, gewoon om tijd met hen door te brengen.

Later, toen ik studeerde aan het conservatorium, kreeg ik les van bassist Ihor Zakouss. Tijdens de eerste les zei hij tegen me: "Taras, ik weet niet hoe je gitaar moet spelen, ik ga je niets leren. Maar je moet jezelf improviserend filmen en me de video's opsturen.” Ik denk dat ik de enige student was die dat deed. Terug op het Cho-jazz festival, speelde ik in een jam en plotseling verdween de magie. Ik had door wie wat deed en waar het allemaal om ging. Het is altijd hetzelfde: twintig minuten blues, vijftien trompettisten, tien saxofonisten en maar één gitarist, omdat het aansluiten op de versterker
te tijdrovend zijn [lacht]. Na de jam kwam Attila naar me toe en vroeg heel verbaasd: "Wat is er gebeurd? Hoe komt dat? Vorig jaar speelde je nauwelijks en nu speel je goed, je hebt bijna alles onder de knie!” En het jaar daarop, nog steeds op de Cho-jazz, vertelde hij me dat hij bij zijn mening bleef en dat alles goed klonk. Op een dag toen Attila, Ihor Zakouss en ik in Kiev waren, bleef Attila aan Ihor vragen wat hij had gedaan, omdat hij het ongelooflijk vond dat ik in twee jaar zoveel vooruitgang had geboekt.


Atilla Muehl (centraal) met zijn leerlingen in Chodzież © private collectie


Uiteindelijk gebeuren wonderen hier in Oekraïne alleen voor degenen die echt iets willen. Als je ambitie hebt, zul je de antwoorden op je vragen vinden. Niemand zal op je passen en zeggen: "En, schat, heb je vandaag op je instrument gespeeld? Heb je je noten geleerd? Dat is goed, schat, ga nog maar wat meer spelen". Er is niets persoonlijks aan wat ik zeg, het is gewoon dat je tegenwoordig zeker van jezelf moet zijn en non-stop moet werken, het is de tijdsgeest die erom vraagt.

In dat tempo kon ik meer dan honderd jazz standards uit mijn hoofd spelen. Maar daarvoor was het anders, we hadden ongeveer twintig stukken, de "Lviv Evergreen Songs", die iedereen meteen kon spelen. Toen werd de LV Jazz Club geopend. Het was een initiatief van Yuri Sadovyi [een politicus - nvdr]. Hij creëerde een echt paradijselijk hoekje voor jazzmuzikanten. Het werd bijna onze thuis. Vanaf het moment dat de club opende tot aan sluitingstijd, hielden we jamsessies, concerten en sociale evenementen. De plek bood alles waar we van konden dromen.

Uiteindelijk mochten we verhuizen naar een nog grotere concertzaal en bassist Andriy Arnaoutov belde me op om aan te bieden een podiumband te vormen om jamsessies te spelen. Op één voorwaarde: elke week nieuwe composities spelen, liefst zonder bladmuziek. Uiteindelijk repeteerden we onze jazz standards, de standards die je methodisch moet oefenen, wat eigenlijk in tegenspraak was met de hele geest van de jamsessie. Voor elke jamsessie postten we de lijst met standards op Facebook, zodat de anderen zich konden voorbereiden. Iets nieuws proberen is geweldig, maar veel mensen maakten bezwaar: "Hoezo moeten we elke week nieuwe liedjes leren?” Uiteindelijk was hun belangrijkste argument luiheid. Ze wilden allemaal spelen wat ze al lang onder de knie hadden. Maar uiteindelijk raakten ze eraan gewend en het 'stuwde' ons allemaal vooruit. We speelden bijna twee jaar samen.



Yuriy Seredin



Yuriy Seredin © Yuriy Gryaznov


Yuriy Seredin is een uitzonderlijke pianist. We gingen naar dezelfde muziekschool in Lviv. Er was een tijd dat Mark Tokar hem bespotte omdat hij de pech had om naar de hoofdstad te verhuizen, maar ik heb de indruk dat iedereen die episode vandaag de dag is vergeten [lacht]. Op een dag, toen we het over de kleine concerten in Lviv hadden, vertelde hij me dat het bezoek van Lee Konitz aan Lviv hem ertoe aanzette om klassieke muziek opzij te zetten en zich serieus met jazz te gaan bezighouden. Hij is zonder twijfel een van de meest indrukwekkende muzikanten die ik ken. Ook al heeft hij veel geleerd op een schoolse (laten we zeggen serieuze) manier, hij kookt zijn eigen eten en zijn composities zitten vol 'vondsten', zowel esthetisch als conceptueel, allemaal op een zeer professionele manier gedaan. Yuriy is ook een heel aardig persoon, met wie je over alles kunt praten, van het uitwisselen van absurde grappen en het dagelijks leven tot filosofie en psychologie.



Markiyan Ivachtchychyn



Markiyan Ivashchyshyn © Roman Baluk


Markiyan Ivashchyshyn zal nog lang herinnerd worden. Hij zat achter talloze culturele initiatieven in Lviv, waaronder het beroemde Jazz Bez festival. Het is een bijzonder festival dat overal in Oekraïne plaatsvindt en zelfs in enkele Poolse steden, zoals Przemyśl en Lublin. De muzikanten spelen zelden in dezelfde stad; het is meer een tournee voor hen, maar dan als onderdeel van één festival.

Elke stad is autonoom en de lokale organisatoren kiezen soms hun eigen headliners, die ze dan aanbevelen aan hun collega's in andere steden. Wat ik geweldig vind, is dat Markiyan erop stond om lokale muzikanten te presenteren en niet alleen grote sterren uit het buitenland, zoals vaak het geval is. Vandaag de dag staat dit festival een beetje op een laag pitje, vanwege de pandemie, de dood van Markiyan en de grootschalige oorlog. Je kan het je tegenwoordig moeilijk voorstellen dat Jazz Bez plaatsvindt in Kramatorsk, om maar een stad te noemen.

Elk jaar organiseert de Dzyga club - waar hij werkte en ook zijn vrije tijd doorbracht - muzikale 'verjaardagen'. Sindsdien kreeg een klein straathoekje buiten de Dzyga zijn naam.

Ik had niet de kans om hem beter te leren kennen. Mijn meest memorabele herinnering aan hem was toen ik lessen volgde bij Alex Maksymiv in de Dzyga. Na een van die lessen kwam Markiyan me een groot stuk gedroogde voorn brengen [lacht]. Ik speelde ook op zijn festival, De Windwijzers van Lviv, met mijn jazz fusion collectief. Hij wilde geen klassieke covers, nee, hij wilde originele muziek. Hij was echt heel professioneel met ons. We hadden niet eens gedacht dat we een vergoeding zouden krijgen. Ik wist toen helemaal niets over de zakelijke kant.

Ook al kende ik hem niet goed, ik voelde dat hij ons steunde. Hij gaf ons het gevoel dat we ergens bij hoorden. Als hij aan zijn tafeltje in de Dzyga zat, zelfs als hij het druk had, nam hij altijd even de tijd om ons te komen begroeten. Vandaag betreur ik het dat ik niet dichter bij hem heb kunnen komen, maar ook al was ik toen al een grote jongen, Markiyan was een imposante, serieuze man, veel ouder dan ik. Tenminste, die indruk had ik. Soms was het gewoon zo dat ik niet met hem durfde te gaan praten [lacht].




De jazzscene in Lviv


Jazzveteranen

Ooit vertelde trompettist Yakiv Tsvietinskyi ons een grappig verhaal. Op een dag ging hij naar de LV Jazz Club vlak voordat die om 16.00 uur zou open gaan. Hij zag een oudere man nieuwsgierig kijken naar de posters die bij de ingang van de club waren opgehangen. De oudere man vroeg beleefd: "Weet u waar de jazzclub is?” Hij antwoordde net zo beleefd: "Het is hier. Dus kom vanavond naar ons concert om 20.00 uur. De club gaat over een paar minuten open, om 16.00 uur.” De man wierp een blik op zijn instrumentenkoffer en vroeg of het een trompet was. "Ik ben ook muzikant! Vroeger speelden we jazz met mijn vrienden, we speelden de hele nacht door! Maar ik had een bijbaantje", zegde hij weemoedig. Midden in zijn verhaal zegt hij plotseling: "En het was met mijn maten dat we de Lviv blues creëerden, ja ja, dat waren wij!” Geïntrigeerd vraagt Yakiv om het te horen, en de andere man zingt zachtjes: "tou dou douuuu, tou dou douuuu, tou dou douuuu dou...". Yakiv realiseerde zich dat het Miles Davis' 'Bag's Groove' was. Op dat moment gaf hij geen commentaar, maar het verhaal deed al snel de ronde in alle muzikale kringen van het land en bereikte zelfs de oren van muzikanten in de stad Dnipro. Het was ter ere van dit verhaal dat saxofonist Danylo Vynarykov zijn "Lviv Blues" componeerde. Op het podium vertelde hij dat niemand ooit de originele versie had gehoord en dat hij had geprobeerd zich voor te stellen hoe het zou kunnen klinken.

Helaas weet ik niet wie die oude man was. Ik zou hem misschien herkennen als ik hem zag. Maar oudere musici komen zelden op de plekken waar we elkaar ontmoeten. Ik herinner me dat saxofonist Richard Kanaforskyi, lid van het Domarskyi Quartet, nog bij ons was. Hij kwam naar onze jamsessies luisteren en speelde vaak mee. In feite is hij een van de enige leden van de oudere generatie die zich bij ons heeft aangesloten. Er waren ook trompettist Volodymyr Kit, saxofonist Valentyn Loutchanin en pianist Arkadiy Oriekhov.

Maar geen van hen was professioneel muzikant, ze verdienden hun brood niet met muziek. Valentyn Loutchanin, bijvoorbeeld, had een graad in natuurkunde en gaf les aan de universiteit, als ik me niet vergis. Dat is een vrij gebruikelijke achtergrond. Er is ook het 'Medikouss'-collectief van Ihor Khoma, dat uitsluitend uit artsen bestaat. Met andere woorden, voor de meesten van hen was muziek in de eerste plaats een hobby. We hebben hen nooit ontmoet, ook al kenden we elkaar allemaal. Als gevolg daarvan was er geen overdracht van oudere op jongere generaties. Vandaag ben ik ervan overtuigd dat we dat in de toekomst wel zouden moeten doen.


Ensemble Medikouss © D.R.


In de jaren 1930 en 1940 had de jazzscene van Lviv zijn helden... Bohdan Vessolovskyi, Leonid Yablonskyi, Renata Yarossevytch [Renata Bogdanska - nvdr] - ze hadden allemaal zeer sterke banden met Polen. Jazz ging in die tijd vooral over liefdesliedjes, gespeeld in intieme zalen zoals theaters. Het is dan ook niet verwonderlijk dat niemand echt over hen sprak tot tien jaar geleden. Tegenwoordig zijn er echter groepen die bijvoorbeeld de muziek van Vessolovskyi interpreteren en arrangeren. Nu is het niet ongewoon om zijn stukken in een concert te horen. Het is waar dat hij tegenwoordig een erkend artiest is, maar dat betekent niet dat zijn stukken op jamsessies worden gespeeld...


Leonid Yablonsky – derde links, met een viool © D.R.


Met het begin van de grootschalige oorlog (maar eigenlijk al sinds 2014) is de herontdekking van dergelijke muzikanten des te belangrijker en in een poging om de Oekraïense geschiedenis te behouden, zijn ze heel snel uit de schaduw gehaald en gepopulariseerd. Het is een fenomeen dat veel andere artiesten en spelers in de samenleving treft.


Leopolis Jazz Festival



Bobby McFerrin's koor op het Leopolis jazzfestival © Oleksii Karpovych


Toen het Leopolis Jazz Festival in 2011 zijn debuut maakte, was ik nog niet geïnteresseerd in jazz, maar ik ging bijna elk jaar. Het leuke van het festival was dat je gratis naar alle concerten kon gaan luisteren. En er stonden artiesten van wereldklasse op het podium. Overdag vond het festival plaats op het grote plein bij een van de paleizen. ‘s Avonds had je de keuze om de betalende concerten bij te wonen of in de "fanzone”, zittend op het gras, kijkend naar de uitzending van het concert op een gigantisch scherm, met meer dan behoorlijk geluid. Tijdens de eerste edities kon je het podium zelfs vanaf de andere kant van de hekken zien. En dus zaten de toeschouwers daar gewoon.

Het Leopolis Jazz Festival heeft een fundamentele rol gespeeld in de geschiedenis van de Oekraïense jazz. Enorme concerten, jams met headliners in de Libraria club en massa's muzikanten uit heel Oekraïne en daarbuiten. Iedereen herinnert zich nog dat Robert Glasper en zijn collectief een paar jaar geleden in onze jazzclub opdoken en dat we tot laat speelden. Of Joe Lovano, met een grappige hoed op, die rondliep met zijn camera en alles wat hij zag vereeuwigde. Ik heb veel van dat soort verhalen. De Libraria club was de plek waar we soms artiesten uit het buitenland ontmoetten. Uiteindelijk was dat niet zozeer door toeval, maar door de inspanningen van onze Oekraïense muzikanten, die wisten wie ze moesten uitnodigen.


Concert van het Klein trio op het podium op het grote plein © Oleksii Karpovych


In ieder geval is dit festival voor ons altijd een groot feest geweest. Het is duidelijk dat de organisatoren het de afgelopen jaren moeilijk hebben gehad, want sinds 2020 hebben ze maar één festival gehouden, in 2021. Het is onwaarschijnlijk dat het uit de as herrijst, gezien de toenmalige financieringsbron. Het zou een diep gebrek aan respect zijn voor de doden van deze oorlog. In de tussentijd hopen we een andere vorm van expressie te vinden, met nieuwe spelregels.

© Kateryna Ziabliuk (Meloport, 15.12.2023) (vrije vertaling: Jos Demol)

 

Een samenwerking Meloport / Citizen Jazz / Donos Kulturalny / Jazz’halo



In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst