LG Jazz Collective stelt nieuwe cd voor


Na het bejubelde debuut ‘New Feel’ (2014) en de succesrijke reeks concerten die hierop volgde, bleef het even stil rond deze Belgische supergroep met in de rangen Guillaume Vierset, Antoine Pierre, Jean-Paul Estiévenart, Steven Delannoye, Igor Gehenot, Laurent Barbier en Félix Zurstrassen. Met de opvolger ‘Strange Deal’ staat het septet klaar voor een nieuwe veroveringstocht.

Wat meteen opvalt, is dat ‘Strange Deal’ de cd van een septet is, niet van een gitarist omringd door zijn begeleiders. De verhalende opbouw is een ander pluspunt. We spraken met Guillaume Vierset, gitarist-componist en bezieler van LG Jazz Collective.


Hoe groot was de stress nadat jullie debuutalbum zo goed onthaald werd en je zelfs een Octave de la Musique in de wacht sleepte?

Ik zat met een dubbel gevoel en twijfelde heel lang of er wel een vervolg moest komen. Het is niet evident om met een septet te werken waarbij elke muzikant een aantal nevenprojecten heeft. Zeker bij deze gasten is dat het geval. Uiteindelijk hakte ik de knoop door en de inspiratie volgde bijna vanzelf. Vandaar de titel ‘Strange Deal’.

Had die twijfel te maken met je andere groep, Harvest?

Toch niet, het zijn voor mij twee totaal verschillende werelden. Bijna elkaars tegengestelden, zou ik zelfs durven zeggen. LG Jazz Collective is modern en energiek en het betreft een grote bezetting. Harvest klinkt intimistischer en de muziek is meer open. Beide vullen elkaar perfect aan, vind ik persoonlijk.

Wat was voor jou de meest radicale wijziging tegenover ‘New Feel’?

Vooral de manier van componeren was anders. Daar waar het debuut iets eenvoudiger klonk en een popgetint accent had, is deze keer alles veel gelaagder en complexer.


Er is tevens een wijziging in de groepsbezetting.

Saxofonist Rob Banken maakt al een hele tijd deel uit van de bende. Hij kwam in de plaats van Laurent Barbier. Alex Koo vervangt Igor Gehenot. Het is de keuze van Igor. Het nieuwe repertoire lag hem niet zo en dus verkoos hij zijn plaats aan iemand anders over te laten. Alex was de redder in nood. Félix en Antoine kenden hem goed. Ik had hem al eens bezig gehoord met zijn trio waar ook Dré Pallemaerts en Lennart Heyndels in meespelen. Tijdens de laatste residentie klikte het niet alleen op muzikaal vlak maar ontstond er meteen een vriendschapsband wat uiteraard bevorderlijk is voor een hechte groepssound.

Wat hield die residentie precies in?

Een jaar geleden hadden we al eens een dergelijke oefening gemaakt in Avignon met daaropvolgend een aantal concerten. We pasten nu hetzelfde scenario toe: twee dagen intensief samen spelen maar deze keer met een zo goed als afgerond repertoire en dan de studio in. Op de nieuwe cd staan negen nummers maar we namen zowat het dubbele op. Ik wilde echter een afgerond verhaal, vandaar dat we een aantal stukken weglieten.


Hebben jullie bepaalde platen beluisterd om in de sfeer te geraken?

Zoals elke muzikant luister ik naar verschillende dingen. In dit geval was dat vooral naar het SF JAZZ Collective, de laatste cd van Pat Metheny maar tevens heel veel van Ben Wendel passeerde de revue evenals werk van Gerald Clayton. Iemand die ik ook fel bewonder, is Gilad Hekselman. Dat is de richting die ik uit wilde, een moderne touch en langer uitgesponnen composities.

Wie na de laatste track de knop “repeat” induwt, stelt vast dat het einde haast naadloos aansluit bij het begin.

Daar is bewust over nagedacht. In het midden is er tevens een duidelijk breekpunt ingelast met gitaar en piano (‘Sad World’, red.). Nadien herneemt de energie aan de hand van ‘Standin On The Shoulders Of A Giant’. Dat licht episch karakter en die grandeur is weerspiegeld in de hoes met al de hoge gebouwen.

Wat wil je uiteindelijk bereiken met LG Jazz Collective?

Zo ver mogelijk geraken natuurlijk. Met de eerste plaat onder de arm konden we heel vaak spelen waardoor we een ganse evolutie doormaakten. Met dit vervolg willen we minstens hetzelfde, veel concerten en nog verder ontwikkelen. De realiteit is dat België een klein land is en dat een internationale doorbraak haast levensnoodzakelijk is.


Concerten:

19.01.2018 om 20.30, Espace Senghor (Brussel), officiële cd-release in het kader van River Jazz Festival
09.02.2018 om 20.30, CC Les Chiroux (Luik)
10.03.2018 om 20.30, Jazzstation (Brussel)

Tekst © Georges Tonla Briquet  -  foto's © Serge Braem


 Jazz'halo radio by
DJ Ferdinand Dupuis-Panther:

 

Facebook  

Clemens Communications

Jazz Rules Radio

De Werf

VKH Torhout

 

Special thanks to our photographers:

Annie Boedt
Henning Bolte

Cedric Craps
Christian Deblanc

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Robert Hansenne
Stefe Jiroflée
Jos L. Knaepen
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Nina Contini Melis
Arnold Reyngoudt
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Geert Vanoverschelde
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke

Jan Vernieuwe

and to our writers:

Robin Arends
Henning Bolte
Danny De Bock
Ferdinand Dupuis-Panther
Paul Godderis
Jean-Pierre Goffin
Bernard Lefèvre
Claude Loxhay
Etienne Payen
Herman te Loo
Georges Tonla Briquet
Iwein Van Malderen