Kosmo Sound wil jazz terug meer dansbaar maken

“In de muziek bestaan er veel racisten” zong Raymond van het Groenewoud ooit treffend. Dat citaat is overduidelijk geenszins van toepassing op Mattias Geernaert, want de bassist en componist waagt zich aan uiteenlopende genres in diverse groepen. Nu weer is hij oprichter van Kosmo Sound, een formatie met een missie.

Is deze muzikant dan werkelijk onverzadigbaar?

Mattias Geernaert: ‘Onverzadigbaar zou ik mezelf niet noemen, eerder: “nieuwsgierig” naar allerlei muziekgenres. Om eerlijk te zijn: heel lang heb ik eigenlijk niet geweten wat ik precies wou spelen, maar dat besef is nu aan het binnensijpelen… Vandaar dit nieuwe project dat nog in volle ontwikkeling is.’


© Louisa Vanderhaegen


Jouw nieuwe groep kreeg als doopnaam Kosmo Sound: lees ik “Kosmo” als afkorting van “kosmopolitisch” en interpreteer ik dus juist dat jullie zoveel mogelijk mensen willen aanspreken?

Mattias Geernaert: ‘Ik heb zelf lang zitten nadenken wat ik met die naam eigenlijk wil uitdrukken en ben tot de volgende uitleg gekomen: “Kosmo” staat voor de kosmos, het universum, waar we allemaal deel van uitmaken. Ik ben gefascineerd door het heelal: wij, op deze aardbol, vormen een deel van dat groter concept, en door het universum te observeren wordt mijn fascinatie voor het onbekende aangewakkerd en krijg ik een soort overzichtsgevoel. Daardoor wordt mijn relativeringsvermogen gestimuleerd en kan ik mij een identiteit vormen, wat in mij ook rust ontwikkelt. “Sound” verwijst dan weer naar de soundsystem-cultuur in Engeland, waarin de Jamaicaanse reggae en de Engelse elektronica elkaar ontmoeten. Jamaicanen die naar Engeland trokken om er te gaan werken en in die beweging meteen hun muziek mee importeerden, geraakten gefascineerd door elektronica. Dat heeft o.a. geresulteerd in het aangaan van “battles” waarbij de essentie is om het meest subs – lage tonen - te ontwikkelen. Die muziekcultuur van “steppers”, dat dubgenre waarbij de bas heel hard naar voor is gepusht, raakt mij enorm, en ik mag daar zelf graag op dansen. Zonder mijn collega en vriend Marius Couvreur was er geen sprake van dit initiatief. Onze gedeelde passie, namelijk DUB, zorgde voor de geboorte van KOSMO SOUND. Nog te vermelden is dat Louisa Vanderhaegen ons project voorziet van het heerlijke visuele aspect! ’

Zijn er muzikanten die jou specifiek hebben beïnvloed?

Mattias Geernaert: ‘Heel veel mensen hebben mij beïnvloed, maar zeker niet uitsluitend afkomstig uit het reggae-genre. Bob Marley in elk geval - hij was de eerste met wiens muziek ik in aanraking kwam – en (o.a.) ook Sly & Robbie en The Congos, maar ontegensprekelijk is er eveneens de invloed vanuit de jazz, met vanzelfsprekend fenomenen als Miles Davis en John Coltrane. En ook die beïnvloeding is zeker aanwezig in de muziek van Kosmo Sound, vandaar dat ik muzikanten uit het jazzmilieu opneem in de band, zodat wat we brengen een eigen kleur krijgt. Ambrose, Cyriel en Edmund krijgen bv. de nodige ruimte voor solo’s en ook improvisatie en (jazz)grooves zijn er wel degelijk.’


© Kosmo Sound


Deze groep heeft een missie: het publiek aan het dansen brengen. Mis je dat dan bij “gewone” jazzconcerten?

Mattias Geernaert: ‘Mensen laten dansen is inderdaad waar Kosmo Sound van geniet: het publiek echt kunnen doen zweven en wegdromen. Dat doel bereiken geeft ook aan de groep zelf energie en heeft op mij dan weer een rustgevend effect. Dat bij jazzoptredens niet meer zou worden gedanst, zoals jij het cru stelt, moet ik enigszins tegenspreken: tijdens een verblijf in Londen ben ik naar een jam gaan luisteren waar bebop werd gespeeld en ik kan je verzekeren: iedereen was aan het dansen! Ik kan daar dus heel hard van genieten. Anderzijds heb je wel wat gelijk: de link tussen dans en jazz is inderdaad onderweg wat verloren geraakt. Nochtans was die er vroeger overduidelijk: ik denk dan niet enkel aan swingjazz, maar ook aan wat bv. Duke Ellington aan danslust vermocht - en nog steeds vermag! - op te wekken. Jazz is in oorsprong een genre dat is ontstaan om op te dansen en dàt is eigenlijk wat ik met Kosmo Sound betracht: jazz terug meer dansbaar maken.’

En welke zijn de ervaringen die je tot nu toe aan de liveoptredens overhoudt?

Mattias Geernaert: ‘We stellen tot onze vreugde vast dat de mensen naar onze concerten blijven komen en inderdaad aan het dansen gaan, wat mij het beste gevoel ooit geeft en meebrengt dat ook ik me rot amuseer. We kiezen trouwens voor een specifieke opstelling: Kosmo Sound staat het liefst zo dicht mogelijk bij het publiek, als het kan zelfs tussen de mensen, om de eenvoudige - maar daarom niet minder belangrijke - reden dat we het minder aangenaam vinden op een podium op een afstand van onze toehoorders te staan. Tot nu toe worden we uitgenodigd om in alternatieve cafés te spelen, maar in echte “jazzcafés” hopen we ook uitgenodigd te worden.’


© Anders Vranken


Zijn er plannen voor een cd? 

Mattias Geernaert: ‘We hebben inderdaad de ambitie een cd uit te brengen en de timing is de zomer van volgend jaar. Momenteel zijn we nog in volle ontwikkeling en we willen ons de nodige tijd gunnen om tot een coherent geheel te komen. We bevinden ons in een experimentele fase… en hopelijk nog lang (lacht). Concreet, wat dat laatste betreft, zoek ik tekstschrijvers zodat we gezongen stukken in het repertoire hebben. Tevens is het zo dat ik in het huidige stadium behalve groepsleider ook de manager van de band ben en het evenwicht nog moet vinden tussen het managen en artistiek bezig zijn. Momenteel is de situatie dat de composities door mij worden geschreven en ook door de drummer en de pianist. Maar ik sta zeker open voor ideeën van anderen. Ook brengen we variaties op bekende nummers, wat dus, laat dat duidelijk zijn, iets anders is dan louter covers vertolken.’

Wanneer mogen we ons verheugen Kosmo Sound live aan het werk te zien, en waar?

Mattias Geernaert: ‘We zijn reeds weer voor een aantal optredens geboekt: op 6 mei spelen we in De Koer in Gent, waar een heel mooi initiatief tot stand komt, met name een dub-experiment met een live band – Kosmo Sound dus – gemixt op de soundsystem van Unification Soundsystem. En op 1 juni is er opnieuw een editie van Copacobana waar we met onze energie het festivalpubliek willen aansteken.’


© Louisa Vanderhaegen


Kosmo Sound telt in de rangen:

Edmund Lauret, gitaar (Nordmann, The Milk Factory)
Cyriel Vandenabeele, gitaar (Midnight Blue Birds, En Terecht!)
Bos Debusscher, gitaar (Pura Vida)
Ambroos De Schepper, sax (Okkupeerder)
Marius Couvreur, drums (Madame Blavatsky)
Mattias Geernaert, bas (ex-Compro Oro, Gentrifuge, His Trust Fund)

© Paul Godderis, 19.04.2017


 Jazz'halo radio by
DJ Ferdinand Dupuis-Panther:

 

Facebook  

Clemens Communications

Jazz Rules Radio

De Werf

VKH Torhout

 

Special thanks to our photographers:

Annie Boedt
Henning Bolte

Cedric Craps
Christian Deblanc

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Robert Hansenne
Stefe Jiroflée
Jos L. Knaepen
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Nina Contini Melis
Arnold Reyngoudt
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Geert Vanoverschelde
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke

Jan Vernieuwe

and to our writers:

Robin Arends
Henning Bolte
Danny De Bock
Ferdinand Dupuis-Panther
Paul Godderis
Jean-Pierre Goffin
Bernard Lefèvre
Claude Loxhay
Etienne Payen
Herman te Loo
Georges Tonla Briquet
Iwein Van Malderen