Joachim Badenhorst: de ontwikkeling van een eigen taal


LAMA TRIO © Valeria Cosi

Op 22 januari 2016 is het podium van De Werf het speelterrein van Lama Trio featuring onze landgenoot Joachim Badenhorst. Wie de Belgische jazzscene enigszins volgt, spitst de oren als die naam klinkt:  ontegensprekelijk is hij een van de meest avontuurlijke en boeiende jazzmuzikanten. En die faam reikt intussen tot ver buiten Europa.


Joachim Badenhorst © Hatakeyama Motonari

Behalve in diverse eigen projecten, speel je ook met tal van anderen. Welke criteria bewegen jou ertoe in hun projecten te stappen?

Badenhorst: ‘Wanneer ik gevraagd word voor een project is het belangrijk dat het uitdagend of leerrijk is voor mij. Dat de muzikanten of de componist, of het muzikale concept of de instrumentatie me prikkelen en interessant lijken. Ik doe regelmatig geïmproviseerde first-meetings met muzikanten, en dan weet ik vooraf dikwijls niet veel over hen - ik heb net een hele reeks van dat soort ontmoetingsconcerten achter de rug in Japan - en in dat geval vind ik het verfrissend en verrassend om bijna geen info op voorhand te hebben. Maar wanneer ik gevraagd word voor een project van langere adem, is het belangrijk dat ik meer vertrouwd ben met de muzikanten of de componist in kwestie.’


Joachim Badenhorst © David Rodriguez Salas

En omgekeerd: waarom, denk je, komen anderen bij jou aankloppen?’

Badenhorst: ‘Ik denk - of hoop - dat ik gevraagd word voor mijn muzikaliteit en veelzijdigheid: dat ik verschillende rietinstrumenten speel, en op die instrumenten een eigen traject, of eigen taal ben aan het ontwikkelen. De veelzijdigheid ook in de vorm dat ik zowel met melodieuze en meer traditionele vormen als met meer abstract en experimenteel gebied vertrouwd ben.’

DownBeat wijdde een aantal maanden geleden een artikel aan jou. Verschilt spelen met Amerikaanse muzikanten significant van je ervaringen hier?

Badenhorst: “Nee, dat verschilt niet. Er zijn fantastische muzikanten in de US en fantastische muzikanten in Europa, en ook minder goede in de States en in Europa. Het spelen op zich verschilt voor mij niet; een verschil waar ik aan kan denken is dat er dikwijls wat minder tijd is in de States (of toch in New York, iedereen is altijd druk-druk-druk bezig), waardoor alles wat sneller moet gaan; in Europa kan het er wat rustiger aan toegaan soms.’


Joachim Badenhorst © David Rodriguez Salas

Hoe is de samenwerking met Lama Trio tot stand gekomen?

Badenhorst: ‘Misschien ook via een link met New York: Lama trio had een cd opgenomen met klarinettist Chris Speed. Het was moeilijk om verder te gaan met Chris aangezien hij in New York woont, en van de verschillende gastmuzikanten die Lama in gedachten had was Chris Speed erg enthousiast over mij als keuze. Ik ken bassist Gonçalo Almeida al van mijn studietijd (ik studeerde in Den Haag, en hij iets later in Rotterdam) maar samengespeeld hadden we voor dit project nog niet gedaan.’


Joachim Badenhorst © David Rodriguez Salas

Wat mag het publiek op 22.01 in De Werf verwachten?

Badenhorst: ‘Ik vermoed dat we nummers zullen brengen uit onze cd `The Elephant’s Journey`, maar ik denk dat er ook nieuw materiaal zal zijn. Ons concert in De Werf is net na een residentie-week in Dommelhof, Neerpelt waar we nieuw materiaal gaan uitwerken. Op `The Elephant’s Journey` spelen we voornamelijk akoestisch (in de vrij klassieke bezetting van trompet, klarinetten, contrabas en drums) en is er een kleine inbreng van elektronica (zoals op openingstrack ‘The Razor’s Edge’). Tijdens onze residentie gaan we de combinatie van akoestisch en elektronisch/versterkt spelen verder onderzoeken.’


Joachim Badenhorst © Hatakeyama Motonari

Paul Godderis

Vrijdag 22 januari 2016 om 20.30 uur – http://www.dewerf.be

CONTRABAS GONÇALO ALMEIDA | TROMPET SUSANA SANTOS SILVA | DRUMS GREG SMITH | KLARINETTEN/TENORSAX JOACHIM BADENHORST

https://lamatrio.wordpress.com/

 


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst