#IWD2024 - Alejandra López, contrabassiste…








Alejandra López is een Spaanse contrabassiste en componiste die met haar 19 jaar een gloednieuw talent is in de geïmproviseerde muziek. Van jongs af aan werd ze omringd door een muzikale familie. Ze heeft haar studies afgerond in klassieke piano en contrabas. Momenteel studeert zij voor een hogere graad in contrabas aan het Koninklijk Conservatorium van Madrid.

Op 14-jarige leeftijd raakte zij geïnteresseerd in geïmproviseerde muziek, waarin ze zich beter kon uitdrukken. Sinds Alejandra López op de podia staat, heeft ze talloze uitnodigingen gehad om samen te werken met gevestigde musici uit de jazzscene.

Ze is beïnvloed en geïnspireerd door Christian McBride, Esperanza Spalding, Niels-Henning Ørsted-Pedersen, maar ook door andere uiteenlopende stijlen waaronder neo-soul. Het is in de geïmproviseerde muziek dat het zoeken naar een structuur voor alle ideeën begint. Met een fris, lieflijk, krachtig, briljant geluid en een breed scala aan ideeën en middelen slaagt ze erin om haar diepste roerselen over te brengen naar het publiek.



  



Hoe, wanneer en waarom kwam je in contact met jazz?

Alejandra López : Ik herinner me dat toen ik studeerde in de booths van het conservatorium, ik altijd aan het improviseren was op het stuk dat ik speelde. Ik bedacht nieuwe melodieën en speelde veel met de muziek. Op een dag, toen ik 10 was, vroeg ik mijn pianoleraar, die ook jazzles gaf op het conservatorium, of hij me wat jazz kon aanleren. Hij bracht me bij hoe ik met de piano over de bluesstructuren kon improviseren.

Deze interesse leidde ertoe dat ik wat jazzlessen nam bij docenten contrabas als Toño Miguel, Reinier Elizarde en Javier Colina. Iets wat mijn benadering van jazz beïnvloedde, was het feit dat ik omringd werd door muzikanten en vrienden die gepassioneerd waren door deze muziek. Ik begon naar jamsessies te gaan en ontmoette veel muzikanten uit de jazzscene in Madrid. Ik beluisterde veel muziek en leerde veel bij.

Hoe structureer je ideeën, wat is jouw idee van structuur in compositie?

Alejandra López : Ik heb veel ideeën. De meeste geluiden en muziek waar ik meestal naar luister inspireren me, of het nu een stuk van Chopin is of het geluid van de binnenkomende metro, zelfs claxons van auto's inspireren me. Ik schrijf en neem deze ideeën op en geef ze geleidelijk aan vorm.

Toen ik 7 jaar oud was, begon ik muziek te schrijven met een muzieknotatieprogramma op de computer. Ik schreef melodieën en gaf ze vorm op basis van hoe ze voor mij klonken. Nu probeer ik bij elk nummer een structuur te vinden die de energie laat stromen. Ik begin met veel rauwe partijen, dus soms kies ik voor rondo's of rapsodieën, maar om het materiaal van elk nummer te concentreren zoek ik ook naar meer conventionele structuren: AABA-structuren, bijvoorbeeld, en ik voeg meestal coda's toe om een nieuw slotidee te introduceren.

  


Wat zijn je invloeden en wat hebben ze je bijgebracht bij het spelen en componeren?

Alejandra López : Mijn invloeden zijn zeer gevarieerd. Ik word geïnspireerd door klassieke componisten als Debussy, Bach, Beethoven, Brahms en vele anderen, voor de melodieën en gevoeligheid die ze op me overbrengen; contrabassisten als Ron Carter, Esperanza Spalding, Charles Mingus, Niels-Henning Ørsted-Pedersen, Ray Brown, Christian McBride, voor hun unieke manier van spelen en interpretatietechnieken. Gitaristen als Pat Metheny, Mike Stern, voor hun sonische wereld en fusion stijl. Stevie Wonder voor zijn meesterschap in compositie en productie. Erykah Badu en Esperanza Spalding hebben me erg beïnvloed, ze zijn inspiraties voor me. Ik probeer een beetje van elk van deze artiesten, naast vele anderen, te integreren.

Wat zijn volgens jou je sterke punten als je optreedt en componeert?

Alejandra López : Mijn sterke punten als performer zijn energie en toewijding aan het moment en het nummer dat wordt gespeeld. Als ik het podium opga, geef ik alles. Wat componeren betreft, zou ik zeggen dat ik op zoek ben naar spontaniteit.

Wat versta je onder geïmproviseerde muziek en wat voegt het toe aan je muziek?

Alejandra López : Ik waardeer geïmproviseerde muziek echt omdat je de individualiteit van elke muzikant kunt zien en het stimuleert de bandleden om naar elkaar te luisteren, waardoor interactie en spontane dialoog ontstaan terwijl één persoon aan het soleren is, evenals het zoeken naar klankteksturen. De vaardigheden van elke muzikant worden gecombineerd en in de context van een gezamenlijke inspanning geplaatst.


Wat zijn je toekomstige projecten?

Alejandra López : Momenteel bereid ik mijn eerste project voor in Café Berlin in Madrid, waar ik mijn eigen nummers en een aantal van mijn favoriete jazz standards zal spelen en zingen. Daarna zal ik optreden met het kwintet van Abe Rábade op internationale jazzfestivals in de VS en Portugal. En binnenkort zal ik te horen zijn op een aantal albums van artiesten die ik erg bewonder. Ondertussen zal ik mijn studie klassieke muziek in Madrid voortzetten en combineren met een studie jazz.

Interview © Bega Villalobos, In&OutJazz (vrije vertaling: Jos Demol) – foto’s © Raúl Alonso


 


Dit artikel wordt gelijktijdig gepubliceerd in de volgende Europese magazines, als onderdeel van " Giant Steps " een actie om jonge vrouwelijke jazz en blues muzikanten in de kijker te zetten : Citizen Jazz (Fr), JazzMania (Be), Jazz'halo (Be), LondonJazz News (UK), Jazz-Fun (DE), Giornale della musica (IT), In&Out Jazz (ES) en Donos Kulturalny (PL).

#Womentothefore #IWD2024


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst