Winther-Storm – Flotsam

Winther-Storm – Flotsam

W

TWA Music

Derde cd van dit Noors-Nederlands-Argentijns kwartet dat naar een persoonlijke vormgeving streeft van de dualiteit improvisatie en partituur.

Even situeren voor wie (nog) niet vertrouwd is met het werk van Flotsam. Gitarist Håkon Storm duikt al eens op in het gezelschap van het Nederlands Strijkkwartet Zapp4. Drummer Mark Coehoorn musiceerde reeds aan de zijde van Benjamin Herman, Jesse van Ruller en Jasper Blom. Tenorsaxofonist Natalio Sued was lid van het Jazz Orchestra Of The Concertgebouw, de groep Tiltan en al te vinden in het gezelschap van Michael Moore. Bassist Thomas Winther Andersen tenslotte kan namen als Lee Konitz en Michiel Borstlap op zijn cv noteren.

Om hun einddoel op ‘Flotsam’ te bereiken, bedachten ze een eigen jazzlogica die erin bestaat om elk gecomponeerd stuk in te leiden door een impro passage. Van bij de openingstrack wordt duidelijk dat het gitarist en tenorsaxofonist zijn die voor continue beweging zorgen. Ze doen dat alternerend alleen en samen. Inspiratie haalden ze uit het grote boek van de jazzgeschiedenis dat voor hen begint midden jaren zestig en reikt tot wat er tegenwoordig beweegt in de meer experimentele scenes.

Een van de hoogtepunten waar alles naadloos in elkaar overvloeit is ‘Turbulence’. Na een mini big bang is het Storm die zijn instrument een verschroeiende rol laat spelen. Het onderliggende film noir-sfeertje klinkt meer vertrouwd in de oren, zeker wanneer de saxofonist een postbop-houding aanneemt. De bas volgt als een spotlight uit een helikopter elke beweging van beide hoofdprotagonisten. Tot deze de achtervolging moet opgeven en iedereen in een Twin Peaks-decor verdwijnt. Ander uiterst interessant hoofdstuk is ‘Probing Steps’ waarin melodie en sciencefiction accenten elkaar afwisselen. Fans van Gilad Hekselman en Robin Verheyen zijn meest recente cd zullen dit ten zeerste appreciëren. Wie ‘Sort Days’ tegenover ‘Doe’ plaatst, krijgt een idee van hoe de heren vakkundig oud tegenover nieuw uitspelen.

Vijftig minuten lang weten de vier op die manier vertrouwde elementen een verrassende wending te geven. Door acoustics te koppelen aan (spaarzame) electronics leggen ze meteen een brug tussen zes decennia jazzevolutie, zij het met ingebouwde oefeningen die de luisteraar zelf moet uitpluizen en doorgronden. Het live potentieel is daarbij overduidelijk aanwezig.

© Georges Tonla Briquet



Musici:

Håkon Storm: gitaar
Mark Coehoorn: drums
Natalio Sued: tenorsaxofoon
Thomas Winther Andersen: contrabas


our partners:

Clemens Communications


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée

 

Special thanks to our photographers:

Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Nina Contini Melis
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Henning Bolte
Danny De Bock
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Jean-Pierre Goffin
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Etienne Payen
Herman te Loo
Georges Tonla Briquet
Iwein Van Malderen
Olivier Verhelst