Trapper Keaper – Meets Tim Berne & Aurora Nealand

Trapper Keaper – Meets Tim Berne & Aurora Nealand

T

Ears & Eyes Records/Caligola Records

Trapper Keaper heeft New Orleans als uitvalsbasis maar vergis je niet. Dit duo houdt zich mijlenver verwijderd van de lokale tradities. Zij zijn actief in het domein van free industrial postjazz en afgeleide vormen hiervan. Voor de gelegenheid nodigden ze twee gelijkgestemde beeldenstormers uit.

De sjamanistische aanvangsexplosie met een langgerekte oerschreeuw, beklemmende drums, percussieve toetsen en een jankende saxofoon duiden op de instelling van dit gezelschap. Stem, instrumenten en (electro) effecten smelten op organische wijze samen. Dat deze turbulente introductie als titel ‘Boom’ kreeg, is dus niet echt verwonderlijk. Met het daaropvolgende ‘Trapper Keaper Meets Tim & Aurora’ wordt een al even chaotische storm van expressionistische geluidsstructuren ontketend. Dreigend over heel de lijn met de saxofonist in de rol van een revolutionair volksmenner op zijn wenken bediend door een drummer/percussionist. ‘Unidentified Flying Objection’ is een amalgaam van slepende, schurende en blazende geluidstaferelen annex vocale kunstjes, net iets meer gestroomlijnd maar al even moeilijk te vatten en thuis te brengen. In ‘Passage’ doen ze dan toch een lichte toegeving om het net wat meer coherent te laten klinken maar met mate. Denk aan een uit de hand gelopen kruisbestuiving tussen Blurt en Kimmo Pohjonen, inderdaad met flarden accordeon! Ze sluiten af op misleidende manier met ‘Amarcord (Fellini Memories)’, een ode aan de Italiaanse filmregisseur. Zijn ondertussen overleden vaste componist Nino Rota zou bij dit eerbetoon wel even raar de oren gespitst hebben, al respecteren ze op hun wijze de poëtische kant van zijn werk.

Steeds nieuwe combinaties en volumeverschillen zorgen voor een ontwrichtende luisterervaring. Drie kwartier lang zorgt dit kwartet voor koude rillingen of opperste genot, naargelang je eigen ingesteldheid. Ideale groep voor Werkplaats Walter of Les Ateliers Claus en zeker voor wie het werk van de hele scene rond Ken Vandermark en Rob Mazurek genegen is.

© Georges Tonla Briquet


Musici:

William Thompson IV: toetsen, electronics, stem
Marcello Benetti: drums, cymbalen, stem
Aurora Nealand: altsaxofoon, accordeon, effecten, stem
Time Berne: altsaxofoon

www.trapperkeaper.com


our partners:

Clemens Communications


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée

 

Special thanks to our photographers:

Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Nina Contini Melis
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Henning Bolte
Danny De Bock
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Jean-Pierre Goffin
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Etienne Payen
Herman te Loo
Georges Tonla Briquet
Iwein Van Malderen
Olivier Verhelst