Sebastian Schunke & Diego Pinera – Elusive Beauty

Sebastian Schunke & Diego Pinera – Elusive Beauty

S

Connector

Op zijn zevende release gaat de Duitse pianist Sebastian Schunke op zoek naar de essentie van perfecte schoonheid. Een tijdloze en universele queeste die in dit geval voor fascinerende muziek zorgt.

Voor zijn vorige opnamen kon Schunke steeds rekenen op een aantal bekende jazzartiesten. Onder hen Antonio Sanchez en John Benitez voor zijn debuut ‘Symbiosis’ (2000) en Nils Wogram en Alex Sipiagin voor ‘Genesis, Mystery And Magic’ (2014). De laatste jaren verdiepte hij zich vooral in de mogelijkheden van de piano als instrument om zijn filosofische ideeën klank te geven. Een eerste opmerkelijk gevolg voor deze nieuwe opname is de afwezigheid van een bassist. Voor iemand die tot nu toe een sterke voorliefde had voor latin accenten in zijn muziek, wel een opvallende beslissing. Toch verloochent hij dit verleden niet. In ‘Back To Life – Part II’ hoor je hoe hij dat meesterlijk aan boord legt. Maar dan zijn we al aan het vierde nummer beland. Er gaat hier heel wat aan vooraf.

Het begint met een rustige conversatie tussen pianist en percussionist Diego Pinera (waarmee hij al een tiental jaar samenspeelt) waarbij ze elk een tamelijk beperkte woordenschat naar voor schuiven. Geleidelijk aan vindt er echter een metamorfose plaats en ontstaat er een veel complexere dialoog waarbij alles toch niet zo eenvoudig meer lijkt. Het rimpelloze begin ruimt plaats voor een subtiel gelaagd spel van aantrekken en afstoten enerzijds en verleiden en vervloeken anderzijds. Geleidelijk aan komen daarbij al zachte latin tinten aan het licht. Net door de afwezigheid van een bassist krijgt Schunke meer mogelijkheden maar tevens ook extra verplichtingen. Die benut hij beide volop.

De inmenging van cello, basklarinet en altviool leiden aanvankelijk tot ruimere maar ook sterk opwindende inzichten. Uiteindelijk vervullen ze de rol van hefboom om terug naar Schunke zijn fascinatie voor latin en Cubaanse ritmen te kunnen grijpen. Heel duidelijk wordt dat in het uiterst weerbarstige ‘Rapsodie No. 4 – Crazy Danzon’. Met de meest donkere zijde van Schunke maken we kennis in ‘’Der Gedanke’.

Ergens tussen moderne huiskamerjazz, hedendaags klassiek en latin gekleurde stijloefeningen in.


Musici:

Sebastian Schunke: piano
Diego Pinera: drums, percussie
+
Boram Lie: cello
Benjamin Weidekamp: basklarinet
Yodfat Miron: altviool


© Georges Tonla Briquet


our partners:

Clemens Communications


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée

VKH Torhout

 

Special thanks to our photographers:

Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Robert Hansenne
Stefe Jiroflée
Jos L. Knaepen
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Nina Contini Melis
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken


and to our writers:

Robin Arends
Marleen Arnouts
Henning Bolte
Danny De Bock
Ferdinand Dupuis-Panther
Paul Godderis
Jean-Pierre Goffin
Bernard Lefèvre
Mathilde Loffler
Claude Loxhay
Etienne Payen
Herman te Loo
Georges Tonla Briquet
Iwein Van Malderen
Olivier Verhelst