Poor Isa – Let’s Drink The Sea And Dance

Poor Isa – Let’s Drink The Sea And Dance

P

Aspen Edities

Gitaristen Frederik Leroux en Ruben Machtelinckx deelden indertijd elk een plaatkant op ‘When The Shade Is Stretched’ - Aspen 003). Deze keer bundelen ze hun krachten als Poor Isa en leveren onder de surrealistische titel ‘Let’s Drink The Sea And Dance’ een al even etherisch werkstuk af.

Platen als deze zijn gemaakt ter ere van het vinylritueel. Het begint met de uitklapbare hoes die intrigeert door de aquarellen en een eerste obsessie inleiden. Je krijgt hieromtrent wel een referentie maar het maakt de drang naar de ontdekking van de inhoud enkel maar groter. Als je weet dat de werken van de Belgische kunstenaar Philippe Vandenberg (wiens werk de hoes siert) een dankbare inspiratiebron vormden voor deze plaat, heb je al een aanwijzing in de goede richting om ‘Let’s Drink The Sea And Dance’ proberen te doorgronden.

Zoals bij elke Aspen release staat er een citaat op de binnenhoes. Deze keer komt die van T.S. Eliot: “at the still point, there the dance is”. Welke de juiste connectie is tussen het spirituele van T.S. Eliot en de opvattingen hierover van Leroux en Machtelinckx, is een zoektocht die beide gitaristen aan de toehoorder over laten. Wat wel duidelijk uit hun werk naar voor komt, is eenzelfde fascinatie naar begrippen als tijd en tijdloosheid. Je kan hier zelfs de term gesublimeerde gewichtloosheid bijvoegen.

Verheven, vederachtig maar ook uiterst fascinerend zijn adjectieven die best passen bij ‘Let’s Drink The Sea And Dance’. Deze muziek zweeft als het ware in het ijle. Muzikale metaforen hangen als ballonnetjes aan zijden draadjes naast en tussen elkaar. Een uiterst minutieus geregisseerde choreografie van eenzame noten in een vacuüm. Zachte dronegeluiden als de klanken van een harmonium creëren een haast religieus aura. Door het gemillimeterd aanwenden van woodblocks en “thunderdrums” duiken af en toe wat meer concrete formaties op. Het omgekeerde effect van uitdijende cirkels die zich vormen op een glad wateroppervlak wanneer je er een steen in gooit. Deze concentrische bewegingen leiden echter nooit tot de kern van het mysterie.

Het duo zadelt de luisteraar op met een heleboel vragen. Dat is natuurlijk de kunst van echte kunst.

© Georges Tonla Briquet


Musici:

Frederik Leroux: banjo, woodblocks, voice, thunderdrums
Ruben Machtelinckx: banjo, woodblocks, voice

www.aspenedities.com
www.rubenmachtelinckx.com


our partners:

Clemens Communications


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée

 

Special thanks to our photographers:

Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Nina Contini Melis
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Henning Bolte
Danny De Bock
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Jean-Pierre Goffin
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Etienne Payen
Herman te Loo
Georges Tonla Briquet
Iwein Van Malderen
Olivier Verhelst