Philipp Rüttgers - Twists of H.C. Andersen’s Untaped Fairy Tales

Philipp Rüttgers - Twists of H.C. Andersen’s Untaped Fairy Tales

P

Zennez

Pianist Philipp Rüttgers werd in 2018 door een jury van het North Sea Jazz Festival uitgekozen voor een compositie-opdracht. Net zoals een van zijn voorgangers, gitarist Reinier Baas, heeft Rüttgers gekozen voor een muzikaal sprookje. De Duitse pianist heeft hiervoor een selectie gemaakt uit het werk van Hans Christian Andersen. Andersens vertellingen vormden een belangrijke houvast voor Rüttgers tijdens zijn Berlijnse jeugd in de roerige jaren tachtig.

In zijn onlangs verschenen album Twists of H.C. Andersen’s Untaped Fairy Tales ontvouwt hij, bijgestaan  door vocaliste Heidi Heidelberg, violist Oene van Geel, cellist Jörg Brinkmann en slagwerker Mark Schilders, in zes muzikale vertellingen zijn maatschappijkritische blik. Zoals de sprookjesverteller de componist, naar eigen zeggen, de ogen heeft geopend naar een “diep gelaagde, humoristische en tijdloze wereld”, zo voert Rüttgers zelf zijn luisteraar mee naar een angstwekkende kosmos waarin betovering, magie en de dagelijkse, niet zelden duistere, realiteit amper van elkaar te onderscheiden zijn.

The Mermaid, dat begint met een impressionistisch verklankte toverspreuk,  voert ons gaandeweg naar bovengenoemde diepere lagen van de grote verteller, de geestelijke vader van de zeemeermin in de baai van Kopenhagen. Zoals het mythische schepsel uit de zee de stuurmannen op de klippen joeg, zo lokt Heidelberg de luisteraar met haar hoge klanken ver weg van het hier en nu.

In Mirror of the Wicked jagen Rüttgers en zijn muzikale sprookjesvertellers ons met repeterende akkoorden en stokslagen op en sleuren de nietsvermoedende luisteraar vervolgens mee in een onrustige nachtmerrie. “In het verdraaide portret van deze demon wordt het menselijke gevoel een kwelling. Lief kind pas toch op! De spiegel zoekt je ogen!”.


De echo’s van de wrede spiegel wervelen door in het daaropvolgende She is Good For Nothing waarin Heidelberg zich, op de woeste golven van het opzwepende slagwerk en de op hol geslagen snaren en toetsen, ontpopt tot een ware volgeling van Nina Hagen, de zangeres die zo beeldbepalend was in de jonge jaren van de componist.

In het slotdeel, Where Roses Bloom So Sweetly, komt dan uiteindelijk het lang en gelukkig want daar wacht het Christuskind…maar helaas heeft “niemand begrepen dat de Roos naar de wereld is afgedaald”.

Een sprookje zonder “lang en gelukkig”, maar al met al een waardig NSJF- document.

© Robin Arends



Bezetting:

Philipp  Rüttgers: piano, toetsen,
Oene van Geel: viool, quintone (5-snarige viola),
Jörg Brinkmann: cello,
Mark Schilders: slagwerk,
Heidi Heidelberg: zang, gitaar


our partners:

Clemens Communications


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée

 

Special thanks to our photographers:

Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Nina Contini Melis
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Henning Bolte
Danny De Bock
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Jean-Pierre Goffin
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Etienne Payen
Herman te Loo
Georges Tonla Briquet
Iwein Van Malderen
Olivier Verhelst