Misha Mullov-Abbado – Dream Circus

Misha Mullov-Abbado – Dream Circus

M

Edition

Derde album van contrabassist Misha Mullov-Abbado wiens composities nog steeds verankerd blijven in de traditie maar tevens net voldoende omrand zijn met tikkeltjes modernisme en inventiviteit die het spannend houden.

De psychedelische hoes en cd-titel zijn wat misleidend. Een flower power trip of wilde circusact wordt het nooit, wel heuse “down to earth” jazz. Bij het Britse Edition kennen ze er alles van en bassist Misha Mullov-Abbado verraste op die wijze reeds met ‘New Ansonia’ en ‘Cross-Platform Interchange’. Dat de jongeman de Kenny Wheeler Jazz Prize kreeg, was dus niet echt vreemd.

De bezetting van een traditioneel kerntrio (piano, drums, bas) versterkt met drie blazers zorgt hier dan ook wederom voor het nodige vertier. Groepsleider Mullov-Abbado komt meer dan regelmatig zelf naar voor maar doet dat meestal als gebaar van introductie om al snel plaats te ruimen voor zijn medemuzikanten die duidelijk telkens met de nodige inzet de aanvangsideeën verder uitwerken. Pianist Liam Dunachie kent de sleutel van de yin en yang relatie tussen ritme en melodie. De driekoppige blazerssectie (James Davison, Matthew Herd, Sam Rapley) heeft het perfecte gevoel van timing om het geheel uptempo of downtempo te sturen naargelang de noodwendigheden. Drummer Scott Chapman tenslotte kadert en ondersteunt tot de lichte ontsporingen toe en accentueert met een persoonlijke touch.

Openingstrack ‘Some Things Are Just So Simple’ bevat het allemaal. Een hecht groepsgeluid en de precies geplaatste adrenaline-injecties. Zo worden de twee aspecten uit de cd-titel (droom, circus) dan toch nog geïllustreerd. Meest exuberante bravourenummers zijn ‘The Infamous Grouse’ (een staaltje pure postbop) en het elf minutenlange ‘Seven Colours’. Het retrowalsje ‘Little Astronaut’ sluit dan weer aan bij de gezellige sfeer van ‘Les Triplettes De Belleville’. Het filmisch getinte ‘The Bear’ krijgt stilaan epische allures maar eindigt niet in een dodelijke salto mortale. Het vangnet is er wel degelijk.

Op die manier overschrijdt ‘Dream Circus’ het niveau van een louter onderhoudende jazzplaat zonder in extremen te verglijden. Dat Jasper Høiby (Phronesis) producer van dienst was, verklaart een en ander.

© Georges Tonla Briquet




Bezetting:

Misha Mullov-Abbado: contrabas
James Davison: trompet, flugelhorn
Matthew Herd: altosaxofoon
Sam Rapley: tenorsaxofoon
Liam Dunachie: piano, Hammond
Scott Chapman: drums

www.mishamullovabbado.com
https://editionrecords.com/


In case you LIKE us, please click here:


Check out Jazz'halo radio: click on this logo please



our partners:

Clemens Communications


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant

 

Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Nina Contini Melis
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
José Bedeur
Henning Bolte
Danny De Bock
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Jean-Pierre Goffin
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Etienne Payen
Herman te Loo
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst