H A S T – Elegy

H A S T – Elegy

H

Solidude

H A S T is een nieuwe komeet aan het Belgische jazzfirmament. Met hun debuut ‘Elegy’ scheren ze rakelings over de toppen van pop, jazz, rock en duistere soundtracks.

Jazzcase, het jazzpodium in het Limburgse Neerpelt, organiseert niet alleen maandelijks topconcerten van nationale en internationale groepen maar biedt tevens regelmatig een groep de kans om een week lang een project uit te werken en dit dan ter plekke live te presenteren. “Artiest in residentie” heet dat dan. Octurn en Han Bennink Trio grepen in het verleden reeds deze unieke kans. Vorig jaar mocht H A S T genieten van de Limburgse gastvrijheid. In december vond de avant-première plaats, toen nog zonder cd wegens praktische beslommeringen. Een stevige trip. Nu is er eindelijk ook de cd, verschenen bij het piepjonge label Solidude.

De openingstrack kreeg dan wel de titel ‘Blues’ mee maar de dappere vijf stormen vooruit met veel gitaargeweld en een al even ongebreidelde saxofoon hiertussen. Eerste namen waaraan je moet denken zijn ongrijpbare herriescheppers als Mauro Pawlowski en Pierre Vervloesem. Het contrast met wat volgt, is als dag en nacht. ‘Elegy’ heeft een spacy kantje à la Todd Rundgren maar leunt vooral aan bij Bowie zijn ‘Low’ en ook de meest donkere kant van ‘Blackstar’. In ‘Duet’ druipt de melancholie eraf. ‘Impro’ sluit hierbij aan met een saxofoon die klinkt als een gewonde wolf. Deze tendens wordt nog even verdergezet met ‘For Those Who Dance To It’ vooraleer een nieuwe steekvlam alles verschroeit.

In ‘Op Ieder Potje Past Een Dekseltje’ laat het kwintet namelijk horen dat ze niet schuw zijn van een rondje schuimbekken als pure punkers. Gitaren, reverb en een ontketend duo van bas en drum vormen de voornaamste ingrediënten. De New Yorkse Elliott Sharp met een stevige scheut Zappa-surrealisme. Nadien verdwijnen ze haast geruisloos de kosmos in (‘Prelude’) om wat later in het decor van ‘Eraserhead’ te belanden. Een zuiver David Lynch-tafereel. Afsluiten doen ze met ‘Old Boy’. Fans van Sigur Rós en Mogwai zullen hier met een glimlach een aha-moment beleven. Tenslotte toch nog even vermelden dat de man achter de knopjes wederom de onvermijdelijke Koen Gisen was, ondertussen een kwaliteitsmerk op zich.

‘Elegy’ valt op cd noch live vast te pinnen onder een categorie. U weet wat te doen.


Musici:

Rob Banken: altsaxofoon
Artan Buleshkaj: gitaar
Roeland Celis: gitaar
Cyrille Obermüller: bas
Elias Devoldere:drums

Live 2019:

17.03, 15u (!), La Conserve (Leuven Jazz)
04.04, Recyclart (Brussel)
06.04, Bar Mirwaar (Gent, Belgian Jazz Meeting)
12.04, Jazzzolder (Mechelen)
18.05, Handelsbeurs (Gent)
25.05, RSL Jazz Festival (Roeselare)

www.hastmusic.com
www.soliduderecords.com

© Georges Tonla Briquet


our partners:

Clemens Communications


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée

 

Special thanks to our photographers:

Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Robert Hansenne
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Nina Contini Melis
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken


and to our writers:

Robin Arends
Marleen Arnouts
Henning Bolte
Danny De Bock
Ferdinand Dupuis-Panther
Paul Godderis
Jean-Pierre Goffin
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Etienne Payen
Herman te Loo
Georges Tonla Briquet
Iwein Van Malderen
Olivier Verhelst