Dada Bölüm – Pre Sentiment

Dada Bölüm – Pre Sentiment

D

2017, Tim Daemen TD 01

De Belgische jazzscene bevindt zich momenteel in een hoogconjunctuur die te vergelijken is met de Antwerpse rockscene of zelfs de grungehype in Seattle, allebei intussen een dikke kwarteeuw geleden. Enkele voortrekkers, die vaak in verschillende bands tegelijk actief zijn, bepalen met enkele herhaalde formules en ingrediënten een vaak herkenbare stijl en sound (waarvan de vorig jaar verschenen compilatie ‘Jazzcats’ van Lefto een mooie staalkaart biedt). Minstens even interessant waren en zijn de muzikanten die bij zo’n neue Welle een beetje in de marge opereren, maar duidelijk een eigen weg kiezen. Het risico bestaat dan ook dat zo’n bands over het hoofd worden gezien door de media.

Het Limburgse kwartet Dada Bölüm is één van die slachtoffers. Trombonist Tim Daemen, diens broer Daniël op altsax, bassist Justin van Uum en drummer Achim Bill kiezen ervoor om louter akoestische paden te bewandelen en dichtbij de traditie te blijven. “Postbop meets soul meets cinematic music”, zo vertelt hun website. Oordelen na een oppervlakkige eerste beluistering is gevaarlijk, want Dada Bölüm pretendeert nergens vernieuwend te willen zijn, en dat kan de indruk wekken dat het viertal niet verder komt dan bewonderend staren naar de grote voorbeelden.

Jazeker, Achim Bill heeft ongetwijfeld veel geluisterd naar Art Blakey (getuige onder meer enkele roffeltjes) zoals Daniël Daemen naar John Coltrane en Cannonball Adderley. Meerdere luisterbeurten leren echter dat we hier te maken hebben met een ensemble dat deze traditie koppelt aan een frisse en speelse sound zonder overbodige franjes. De strakke ritmesectie ondersteunt de blazers die een vrij vast maar boeiend stramien volgen waarbij ze samen spelen, van mekaar weg groeien om te soleren en mekaar vervolgens terugvinden, een beetje zoals de aandrijving van de Dafjes indertijd. Dat levert heel mooie solo’s op, vooral van frontman Tim Daemen, die nooit te lang duren.

‘Be My Guest’ en de titeltrack blijven heel nauw bij de traditie, maar ‘Burning Forward’ gaat de oosterse toer op. ‘The Breaker’ is het meest gewaagde werk op ‘Pre Sentiment’: de funky flow van de ritmesectie geeft de trombone en de altsax alle ruimte om heel speelse lijnen te verzinnen, waarin ondergetekende zelfs verwijzingen naar het Francesco Bearzatti Tinissima 4tet meent te vinden.

Zoals al aangegeven is het jammer dat Dada Bölüm met deze release niet de aandacht kreeg die het verdiende. Hopelijk ontdekken concertorganisaties en publiek deze band spoedig, want ‘Pre Sentiment’ is een album dat over tien jaar nog altijd even krachtig zal klinken.

© Olivier Verhelst



our partners:

Clemens Communications


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée

VKH Torhout

 

Special thanks to our photographers:

Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Robert Hansenne
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Nina Contini Melis
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken


and to our writers:

Robin Arends
Marleen Arnouts
Henning Bolte
Danny De Bock
Ferdinand Dupuis-Panther
Paul Godderis
Jean-Pierre Goffin
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Etienne Payen
Herman te Loo
Georges Tonla Briquet
Iwein Van Malderen
Olivier Verhelst