Bardo – Bardo

Bardo – Bardo

B

RAT records

En de Vlaamse golf, die deint steeds verder uit. Deze keer met een kwintet van muzikanten die tevens actief zijn bij onder meer Steiger, Nordmann, Kabas, Moker, De Beren Gieren en John Ghost. De verantwoordelijken van het kwaliteitslabel RAT Records luisterden en hoorden dat het goed genoeg was om hen onderdak te verlenen.

Het begint met een repetitieve pianoloop, een tweede pianoriedel hierover en vervolgens wat drumsticks en basnoten. Alles duidt er aanvankelijk op dat we in pianoland gaan belanden waar moderne helden als Nils Frahm en Max Richter ronddwalen. Gelukkig komt er tijdig een wending. Bizarre effecten en blaasgeluiden verbreken het idyllische karakter. Allerhande invoegingen die steeds weerbarstiger en gewelddadiger worden, leiden tot een finale eruptie. Een opzienbarende introductie.

‘Crater Hole’ steunt bij de intro op wat gefluisterde “spoken word” flarden en losse noten. Zwoele rietblazerklanken versterken het poëtisch fundament. Tot ook hier weer een radicale ommezwaai volgt door electrobeats en diepe bastonen met alweer een knetterend einde. De nagalmende echo gaat haast onhoorbaar over in het volgende nummer. De boodschap: niets is wat het lijkt bij dit gezelschap. Ze verheffen het rondstrooien van stoorzenders tot handelskenmerk. Avontuurlijke muziekliefhebbers doen er enkel voordeel mee.

‘Stoned Catharsis’ is op eenzelfde conceptueel scenario gebaseerd als ‘Crater Hole’, met fluisterende vocalen deze keer omhuld in een uitgerokken electro soundscape. Je voelt echter de volgende uitbarsting zo aankomen. Deze keer blijft alles echter beperkt. Het verwachtte onheil trekt snel voorbij en je staat weer aan het begin van de loop. Meteen ook het einde van kant A voor wie de vinyl koopt.

‘Red Walk’ klinkt in eerste instantie of het geënt is op de soundtracks van ‘Bilitis’ en ‘Histoire D’O’. Zoals te verwachten is dat enkel maar schijn en kan je je best schrap zetten voor een nieuwe explosie. Hier sijpelt de Steiger-sound wel sterk door via de toetsen van Gilles Vandecaveye-Pinoy. Gitarist Cesar De Sutter-Pinoy verbrijzelt de illusies van een eventueel rustpunt.

Afsluiten doen ze in pure achtervolgingsstijl ontleend aan ‘Blade Runner 2049’. Ze laten de luisteraar verweesd achter in een heuse zandstorm. Imponerend debuut zoals dat heet.


MUSICI:

Gilles Vandecaveye-Pinoy: toetsen, stem
Cesar De Sutter-Pinoy: gitaar, stem
Elias Devoldere: drums
Lieven Van Pee: bas
Rob Banken: altsaxofoon, basklarinet


© Georges Tonla Briquet


our partners:

Clemens Communications


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée

VKH Torhout

 

Special thanks to our photographers:

Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Robert Hansenne
Stefe Jiroflée
Jos L. Knaepen
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Nina Contini Melis
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke

Jan Vernieuwe
Anders Vranken


and to our writers:

Robin Arends
Marleen Arnouts
Henning Bolte
Danny De Bock
Ferdinand Dupuis-Panther
Paul Godderis
Jean-Pierre Goffin
Bernard Lefèvre
Claude Loxhay
Etienne Payen
Herman te Loo
Georges Tonla Briquet
Iwein Van Malderen
Olivier Verhelst