Paul Van Kemenade’s Three Horns and a Bass at The Hub, Eindhoven, 1 oktober 2016

Met hun concert in The Hub For Expats in Eindhoven breidde Paul Van Kemenade een Nederlands slot aan een weekje toeren in Zuid-Afrika met zijn band Three Horns and a Bass. Voertaal in de nieuwe locatie die stichting Axes Jazzpower af en toe gebruikt is het Engels, zowel in de zaal als bij de aankondigingen. En de expats, het thuispubliek en de twee opgedaagde Belgen zagen dat het goed was.

Paul Van Kemenade voelt zich blijkbaar thuis in onvolledige bezettingen. In het Podium Trio krijgen twee blazers een gitarist als ritmesectie. Zijn trio met Aki Takase heeft wel drums maar geen bas. Dit 4-tet heeft dan weer drie blazers die het moeten stellen met een eenzame bas als ritmesectie. Het doet een componist anders denken en een muzikant anders spelen.

Three Horns and a Bass brengt hun nummers met knappe arrangementen, rijke harmonieën en een mooi vol geluid. Door het ontbreken van de drums en de rijke klank met veel ruimte voor de drie blazers, komt de muziek soms over als kamerjazz. In ‘Freeze’ klonken ze als een mini Metropole Orkest, het orkest voor wie het nummer oorspronkelijk geschreven werd. De drie blazers begonnen hier zonder bas, waarna vervolgd werd met een solo op trompet en vervolgens trombone, enkel ondersteund door bas. Met dit soort handige ideetjes kreeg het concert veel variatie. In ‘Mind The Gap’ zat een speels stop and go-patroon en klonk er iets Zuid-Afrikaans door. Ook in de intro van ‘Cool Man, Coleman’ zat iets Zuid-Afrikaans verstopt.

In Cosmo – een medium ballad met een geut Ellingtonia – klonk Paul Van Kemenade als een verre achterneef van Johnny Hodges. De bugel van Angelo Verploegen en trombone van Louk Boudesteijn zorgden voor een mooie zachte sound die mooi contrasteerde met de alt van de leider van de groep. Aan Wiro Mahieu de ondankbare taak om ritmesectie te spelen. Hoewel, zo ondankbaar was dit ook niet. Zonder drums en piano kwamen zijn baslijnen meer op de voorgrond en zorgde hij voor een vierde stem in het geheel.

Met ‘Soul l’ Afrique’, dat Van Kemenade 22 jaar geleden componeerde, werden twee gebalde en muzikaal rijke sets afgesloten. De vuurdoop van de nieuwe locatie voor Axes Jazzpower was een feit. Het publiek kreeg nog maar eens de bevestiging dat gevestigde waarde  Paul Van Kemenade het na al die jaren nog steeds fris en speels weet te houden.

Tekst © Iwein Van Malderen
Foto’s © Cedric Craps

Link naar de foto's die Cedric nam tijdens het concert:
https://www.flickr.com/photos/cedriccraps/albums/72157674665251145

Dit artikel verschijnt ook op draaiomjeoren.com


 Jazz'halo radio by
DJ Ferdinand Dupuis-Panther:

 

Facebook  

Clemens Communications

Jazz Rules Radio

De Werf

VKH Torhout

 

Special thanks to our photographers:

Henning Bolte
Cedric Craps
Christian Deblanc

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Robert Hansenne
Stefe Jiroflée
Jos L. Knaepen
Jacky Lepage
Nina Contini Melis
Arnold Reyngoudt
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Geert Vanoverschelde
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke

Jan Vernieuwe

and to our writers:

Robin Arends
Henning Bolte
Danny De Bock
Ferdinand Dupuis-Panther
Paul Godderis
Jean-Pierre Goffin
Claude Loxhay
Etienne Payen
Herman te Loo
Georges Tonla Briquet
Iwein Van Malderen