Achterham Sessions, 29 oktober 2017

Bright Noise: beslist wel behaaglijk!

Voor de laatste Achterham Sessions van 2017 had Michel Mast Bright Noise naar zijn tuinhuis uitgenodigd. Voor hij evenwel dit kwintet het podium op liet stappen, scherpte hij de nieuwsgierigheid van het publiek door reeds enkele namen van muzikanten te noemen van wie zo goed als vaststaat dat zij op de affiche voor Ham Sessions 2018 zullen prijken: Ralph Alessi, Ictus, Manu Hermia, John Ruocco…

Bright Noise is een kwintet dat intussen al vijf jaar actief is, zij het in wisselende bezettingen. De formatie die op 29 oktober aantrad, bestond uit Ben Bryden (tenorsax) en Steven Delannoye (tenorsax) – oprichters van de groep – en verder Thomas De Cock (gitaar), Yannick Peeters (contrabas), Martin Krümmling (drums). Het optreden in Gent was de start van een tournee die o.m. dezelfde avond nog halt zou houden in Brussel.

De eerste set startte onmiddellijk gedreven met ‘The Cold Shoulder’, een compositie van Bryden die niet alleen meteen duidelijk maakte hoe heel verschillend de saxofoons van Bryden en Delannoye wel klinken, maar ook aanschouwelijk maakte met welk aangenaam resultaat beide in alliantie met elkaar gaan. ‘I got no common Sense’ dan weer was een zich eerder langzaam ontwikkelend stuk, met mooie interventies van De Cock en Peeters. Drummer Krümmling leidde ‘Nowhere’ (comp. Delannoye) in, waarna de saxen opnieuw prachtig met elkaar in duel/duet gingen en De Cock een zeer emotievolle solo aan de snaren ontlokte.

Ook in ‘Goodbye Lullaby’ (comp. Bryden),  dat door Peeters werd ingezet, liet De Cock middels effecten fraaie gitaargeluiden horen, waarna beide saxofonisten de taak op zich namen om dit stuk – dat ik graag een hoogtepunt mag noemen – naar een climax te blazen. Die ervaring kreeg een verlenging in het uptempo ‘A respectful salute to The socially grounded’, waarin Bryden en Delannoye elkaar werkelijk opzweepten.

Met ‘Bright Noise’ dook de groep onversaagd de tweede set in, en we onthouden: een lange, “grillige”, bij momenten bluesy gitaarsolo; door elkaar heen kronkelende en zich dan weer in elkaar vervlechtende saxen; stevige drumroffels. Op een zware baslijn verwekt door Peeters die zich door het vegend geluid van de brushes van Krümmling vergezeld wist, steunde het zeer beklijvend en crescendo gaand ‘A Hole in my Toe’, een compositie van de Schotse dichter en songwriter Ivor Cutler. Onmiskenbaar eveneens een hoogtepunt!

Voor een erg vlot in het gehoor liggende melodie werd vervolgens gezorgd met ‘Kirkpatrick Macmillan’, een lijn die daarna tè ver werd doorgetrokken door de op zijn minst bevreemdende keuze om een stuk van Billie Joel in het repertoire op te nemen. Ondanks de heel eigen adaptatie, gekenmerkt door snelle opeenvolgende solo’s van Delannoye, Bryden, De Cock, liet ‘She’s always a Woman’ zich moeiteloos ontmaskeren, om na afloop behoorlijk snel te vervluchtigen. Van een echt wel hoger niveau was gelukkig afsluiter ‘ToNYc’ (comp. Bryden), dat perfect samenvatte hoe de beide saxofonisten hun resp. rol in deze groep definiëren: bijzonder mooie klank wanneer ze samengaan, Delannoye in zijn solo’s steeds de meer krachtige kant opzoekend en een scherper geluid producerend, Bryden veeleer ingetogen en zachter van timbre. Dat het publiek na deze schitterende afsluiter best wel meer lustte, bleek uit de vraag om een extra stuk te horen, wat zich middels een bisnummer prompt inwilligde.

De kennismaking met Bright Noise was een ervaring waarvoor de term “aangenaam” beslist van toepassing is. Een positieve balans, kortom.

Het minder goede nieuws: thans is het enige maanden geduld oefenen, tot de deuren van de woning gelegen in Ham 12 zich opnieuw voor de muziekliefhebbers openen…

Tekst © Paul Godderis, 2 november 2017  -  foto's © Willem Van Cauwenberghe


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet


our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst