Nordmann: "Voor ons is ‘The Boiling Ground’ een gebalanceerde plaat geworden met een goede spanningsboog.”


© Sammy Slabbinck - Gregoire Verbeke


Enkele dagen geleden bracht Nordmann zijn nieuwe album ‘The Boiling Ground’ (V2 RECORDS) uit. De persdag in Brussel op 7 september kon Jazz’halo helaas niet bijwonen, maar gitarist Edmund Lauret was zo aimabel een aantal schriftelijke vragen te beantwoorden: zijn geestdrift over deze kersverse release werkt aanstekelijk.


© Nordmann


Gefeliciteerd, heren! ‘The Boiling Ground’ is naar mijn persoonlijke smaak nog méér rijk aan kwaliteit dan de voorganger: stemt die (uiteraard subjectieve) evaluatie overeen met jullie eigen inschatting?

Edmund Lauret: “Bedankt! We zijn er heel blij mee en kijken ernaar uit om de plaat voor te stellen op de komende concerten. Ten opzichte van ons eerste album zijn we veel gegroeid als band. We hebben veel meer tijd genomen om op voorhand zo veel mogelijk nummers te schrijven en te zoeken naar een mooi geheel. ‘The Boiling Ground’ vormt volgens ons daardoor een coherenter geheel dan ‘Alarm!’. Op ‘Alarm!’ zijn de nummers redelijk uiteenlopend qua stijl terwijl we daar op dit album veel bewuster mee zijn omgegaan. Voor ons is ‘The Boiling Ground’ een gebalanceerde plaat geworden met een goede spanningsboog.”

Zijn jullie er naar eigen aanvoelen in geslaagd de muziek zoals jullie die in jullie hoofden hoorden, daadwerkelijk op schijf vast te leggen? Of blijft dat een aartsmoeilijke, zo niet welhaast onmogelijke betrachting?

Edmund Lauret: “Met ‘The Boiling Ground’ wilden we echt een coherent album maken. Bepaalde nummers zijn gevormd geweest door in de studio nog aan de arrangementen te sleutelen. Doordat er bij bepaalde tracks overdubs gebruikt zijn, zijn we op zoek gegaan naar oplossingen om dit ook live te kunnen brengen. Zo zijn we beginnen experimenteren met loops, effecten op de saxofoon en drumtriggers. Voor de nieuwe plaat hebben we samengewerkt met producer Koen Gisen en dit klikte goed. We voelden meteen op ons gemak bij Koen en het werd snel duidelijk dat we muzikaal op dezelfde golflengte zaten. We hebben natuurlijk samen gezocht naar een goede klank maar ook Koens ideeën qua overdubs, arrangement en songstructuren waren een grote meerwaarde. Zijn studio is ook een zeer inspirerende plek, ook al stond Mattias in de keuken!”


© Nordmann


Op deze cd neigen jullie nog méér naar dat donkere, dreigende, vind ik… getuige ‘Üntercool’, ‘Save The Twos’, ‘No Holy Feet’. Is dat een uitvloeisel van de soundtrack die jullie schreven voor ‘Dementia’?

Edmund Lauret: “Onze muziek heeft altijd een donker, filmisch kantje gehad en daarom was het ook zo fijn voor ons om muziek te maken voor de film ‘Dementia’. Met ‘Dementia’ hebben we eens iets helemaal anders gedaan. Die muziek stond volledig in functie van het beeld, waardoor we muzikale keuzes gemaakt hebben die we anders niet zouden maken. We gaan vaak op zoek naar spanning of dreiging in onze muziek. In ’No Holy Feet’ komt de climax pas na vijf minuten. In een nummer als ‘Üntercool’ creëren we een zekere spanning zonder dat die track ooit echt ontploft.”

Mijn absolute favoriet op dit album is ‘Dover’, een track die mij keer op keer emotioneel erg raakt en waarin de Zappa-fanaat in mij een gitaarlijn ontwaart uit ‘The Deathless Horsie’. Is dat mijn verbeelding, of puur toeval?

Edmund Lauret: “’The Deathless Horsie’ ken ik niet maar we zullen het maar als een compliment beschouwen! Op de plaat hebben we een goede balans gezocht tussen meer uitgesponnen nummers met veel ruimte voor improvisatie en compactere songs met een duidelijke melodie en een afgebakende structuur. ‘Dover’ is één van de meer rustige, melodieuze nummers van het album. Voor deze track zijn we tijdens de repetities op zoek gegaan naar een bepaalde sfeer en groove. Daarvoor luisterden we naar de albums van onder meer Portishead, Radiohead tot zelfs Kendrick Lamar…”


© Nordmann


Er liggen intussen in België al heel wat tourdata vast tot eind februari. Is er ook (groeiende) belangstelling vanuit het buitenland?

Edmund Lauret: “We hebben inderdaad al een mooie reeks concerten staan in België en binnenkort worden er ook enkele Nederlandse concerten bekendgemaakt. Sinds kort hebben we voor Nederland ook een boekingsagent, waardoor we ook daar proberen voet aan de grond te krijgen.”

Een persmoment zoals op 7 september, voelt dat aan als een verplicht nummer, iets wat er noodgedwongen bij hoort, of putten jullie daar toch enige energie, misschien zelfs vreugde uit?

Edmund Lauret: “Het is natuurlijk heel positief dat er veel belangstelling is voor onze nieuwe plaat en we willen er graag over vertellen. Niet elke journalist heeft dezelfde invalshoek en zo blijft het ook voor ons interessant!”


© Nordmann


Interview © Paul Godderis, 1 oktober 2017


 Jazz'halo radio by
DJ Ferdinand Dupuis-Panther:

 

Facebook  

Clemens Communications

Jazz Rules Radio

De Werf

VKH Torhout

 

Special thanks to our photographers:

Annie Boedt
Henning Bolte

Cedric Craps
Christian Deblanc

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Robert Hansenne
Stefe Jiroflée
Jos L. Knaepen
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Nina Contini Melis
Arnold Reyngoudt
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Geert Vanoverschelde
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke

Jan Vernieuwe

and to our writers:

Robin Arends
Henning Bolte
Danny De Bock
Ferdinand Dupuis-Panther
Paul Godderis
Jean-Pierre Goffin
Bernard Lefèvre
Claude Loxhay
Etienne Payen
Herman te Loo
Georges Tonla Briquet
Iwein Van Malderen