Gratitude Trio, hoofdstuk drie


Achter de eenvoudige logische titel ‘III’ van de derde cd schuilt een heel nieuwe wereld. Gratitude Trio verfijnt het begrip electro-acoustics. “Dan voel je de kracht van de sax die boven de elektronica gaat”.

Saxofonist Jeroen Van Herzeele, de Franse bassist Alfred Vilayleck en diens landgenoot drummer Louis Favre vormen al sinds 2010 Gratitude Trio. Het leverde twee cd’s op: ‘Gratitude Trio’ (2012) en ‘Alive’ (2015), beide uitgebracht bij el NEGOCITO. Voor de derde release kozen ze een andere richting: volledig in eigen beheer en meteen ook een muzikale koerswijziging, met dank aan Autechre en Boards Of Canada.

We spreken af met Jeroen. Hij heeft er net een paar dagen Barcelona opzitten en een weekje wandelen in de Pyreneeën. “Dat deed deugd”.

Graag eerst even een verduidelijking. Er is blijkbaar ook nog een opname verschenen bij het Franse AJMi?

Dat klopt. Het gaat om een live concert dat we speelden in de gelijknamige club in Avignon. Zij doen dat regelmatig. We waren niet op voorhand verwittigd maar ze hebben wel gevraagd of ze onze toestemming kregen. Voor ons geen probleem. Dat materiaal is echter enkel digitaal verkrijgbaar. De promotie gebeurde via Facebook. Het gaat om een mengeling van oudere nummers en twee recente stukken die op ‘III’ beland zijn.

Met ‘III’ merken we een aantal wijzigingen op tegenover de vorige releases. Zo kozen jullie ervoor om alles volledig in eigen beheer te doen en ook muzikaal is er toch wel een zekere stijlbreuk.

Beide keuzes zijn zeer bewust gemaakt. Ik hou ervan op mijn ritme te werken zonder de stress van studiotijd. Op die manier is vrijheid gewaarborgd over heel de lijn. Wat de muziek zelf betreft, kozen we deze keer voor een grotere inbreng van elektronica en een grondigere productie. De vorige cd was heel live, bruut zelfs. Ik had zin in iets anders. Een belangrijke inbreng was er van onze geluidstechnieker Christine Verschorren (Mâäk, Rêve D’Éléphant - gtb). Zij deed ook de mixing en de mastering. Tijdens de opnamen bracht ze extra ideeën aan en een aantal bruitages kwamen eveneens van haar.


Opvallend is je gebruik van EWI.

Ik heb daar het laatste jaar heel hard aan gewerkt. Maar het blijft allemaal semi-akoestisch. Zo stuur ik mijn sax niet door de synthesizers voor speciale effecten. Dat contrast van de pure sax tegenover elektronische geluiden trekt mij enorm aan. Dan voel je de kracht van de sax die boven de elektronica gaat.

Heb je bepaalde platen beluisterd voor jullie de studio introkken?

Eerlijk gezegd ken ik niet veel materiaal waarbij EWI een bepalende rol speelt. Michael Brecker heeft er veel mee geëxperimenteerd in de jaren tachtig. Hij is daar zeer ver in gegaan. Voor mij is EWI vooral een trigger maar toch probeer ik dit instrument technisch te bespelen zoals een saxofoon. Ik hou gewoon van de klanken die je uit synths en moogs haalt. Daarbij gebruik ik zowel digitaal als analoog materiaal door elkaar. Na heel wat uitproberen, heb ik nu de perfecte set-up gevonden. Om je vraag volledig te beantwoorden moet ik wel zeggen dat ik de laatste jaren veel luisterde naar Miles, Autechre, Boards Of Canada en Brian Eno.

De psychedelische hoes verwijst dan weer naar een ander tijdperk uit het verleden.

Het oogt inderdaad heel seventies. Persoonlijk denk ik onder andere aan King Crimson. Het schilderij is van Valérie Lenders, een goede vriendin en een prachtige artieste.


Is dit een beetje in navolging van de jonge jazzbeweging die al deze spullen recycleert op een eigen manier?

Zeker niet bewust. Het boeit mij ook nog steeds akoestisch te spelen. Uiteindelijk deed ik dit eigenlijk al jaren geleden met Greetings From Mercury.

Het lijkt dat die groep zijn tijd net wat te ver vooruit was want jullie kregen nooit de echt verdiende waardering.

Misschien wel. Voor alle duidelijkheid, met ‘III’ hebben we niet verder geborduurd op die erfenis. Nog een ander element dat er nu trouwens bijkomt, is dat Louis vocalen toevoegt. Heel veel van die dingen gebeurden tijdens de postproductie.

Hoe gaan jullie dat live uitwerken?

Het is alleszins de bedoeling om alles zo getrouw mogelijk over te brengen maar de ruimte voor improvisatie blijft natuurlijk.

Welk is voor jou het grootste verschil met 2010?

In het begin vormde improvisatie de belangrijkste steunpilaar en waren er haast geen thema’s of harmonieën. Ondertussen kennen we elkaar veel beter en kunnen we alle elementen grondiger uitwerken en structureren.

Interview © Georges Tonla Briquet  -  foto’s © Ward Dhoore


Tournee:


20 april 2018 om 20:30u: @ L'Atelier(s) (Tournée des Lundis d'Hortense), Les Avins en Condroz
21 april 2018 om 19:00u: @ Confluent Jazz Festival - La Bourse (Tournée des Lundis d'Hortense), Namur
25 april 2018 om 20:30u: @ Jazz Station (Tournée des Lundis d'Hortense), Brussel
26 april 2018 om 20:00u: @ Triangel (Tournée des Lundis d'Hortense), Saint-Vith
27 april 2018 om 20:30u: @ Papageno, Rondehuisjesdreef 37, Drongen
     Reservatie op 0476/711857 of jjbuysse@telenet.be plaatsen beperkt, inkom 10 euro
28 april 2018 om 20:30u: @ L'An Vert (Tournée des Lundis d'Hortense), Liège
05 mei 2018 om 21:00u:  @ Kulturzentrum (Tournée des Lundis d'Hortense), Eupen
15 juni 2018 om 18:30u: @ Fossé des Treize - saison Jazzdor, Strasbourg
15 augustus 2018 om 21:00u: @ Opportunity !, Horebeke
05 september 2018 om 20:30u: @ La Machine, Bruxelles
06 september 2018 om 18:00u: @ Jazz in het Park, Gent
19 november 2018 om 20:00u: @ Handelsbeurs, Gent

http://www.gratitudetrio.com


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst