Amerikaans-Brits-Duits pact in Parazzar: Butcher/Lehn/Shipp

De Brit John Butcher studeerde fysica aan de universiteit van Surrey toen hij saxofoon begon te spelen, en zijn passie voor dat instrument bleek dermate overweldigend dat hij er ondanks het behalen van een doctoraat in de natuurkunde de voorkeur aan gaf zijn leven te wijden aan muziek. Speelde hij aanvankelijk ‘conventionele’ jazz en sprak hij zich in die dagen zelfs behoorlijk sceptisch uit over “al dat improviseren”, dan bekeerde hij zich uiteindelijk toch onverwacht snel tot de resoluut vrije aanpak. O.a. onder invloed van Evan Parker begaf hij zich in nieuwe richtingen, wat zich in zijn geval concreet vertaalt in bijvoorbeeld experimenteren met feedback en met overdubbing.

De Duitse pianist Thomas Lehn legde zich sinds de vroege jaren ’80 van de vorige eeuw toe op het schrijven en spelen van hedendaagse muziek, maar begon vanaf het daaropvolgende decennium steeds grotere faam te verwerven met live-electronic music. In dat genre heeft hij door zijn eerdere ervaringen in een zeer breed muzikaal spectrum – klassieke, hedendaagse en jazzmuziek – en zijn betrokkenheid in een waaier van projecten voor theater, dans, multimedia enz. een geheel eigen taal en idioom ontwikkeld. Merkwaardig: zijn voorkeur gaat daarbij in het bijzonder uit naar analoge synthesizers van ruim 50 jaar geleden.

De meest bekende van het trio is zonder twijfel Matthew Shipp, want deze Amerikaanse pianist was al eerder in Brugge te zien, bijvoorbeeld in De Werf. Gestart met pianolessen op 5-jarige leeftijd, geraakte Shipp reeds op zijn twaalfde verslingerd aan jazz. Na van New York zijn woonstek te hebben gemaakt in 1984, onderscheidde hij zich in dat mekka van de jazz al snel door het creëren van een geheel eigen stijl die waarlijk uniek kan worden genoemd. O.a. de reeks cd’s die hij opnam voor het label hatOLOGY getuigt daarvan. Later koos hij voor Thirsty Ear's "Blue Series", waarvan hij als recording artist afscheid neemt met ‘Piano Song’, uitgebracht in januari 2017.


Zondag 29 oktober 2017 om 20.00 uur stipt – www.parazzar.be

Paul Godderis, 18 oktober 2017


In case you LIKE us, please click here:




Foto © Leentje Arnouts
"WAGON JAZZ"
cycle d’interviews réalisées
par Georges Tonla Briquet




our partners:

Clemens Communications


 


Silvère Mansis
(10.9.1944 - 22.4.2018)
foto © Dirck Brysse


Rik Bevernage
(19.4.1954 - 6.3.2018)
foto © Stefe Jiroflée


Philippe Schoonbrood
(24.5.1957-30.5.2020)
foto © Dominique Houcmant


Claude Loxhay
(18/02/1947 – 02/11/2023)
foto © Marie Gilon


Special thanks to our photographers:

Petra Beckers
Ron Beenen
Annie Boedt
Klaas Boelen
Henning Bolte

Serge Braem
Cedric Craps
Christian Deblanc
Philippe De Cleen
Paul De Cloedt
Cindy De Kuyper

Koen Deleu
Ferdinand Dupuis-Panther
Anne Fishburn
Federico Garcia
Robert Hansenne
Serge Heimlich
Dominique Houcmant
Stefe Jiroflée
Herman Klaassen
Philippe Klein

Jos L. Knaepen
Tom Leentjes
Hugo Lefèvre

Jacky Lepage
Olivier Lestoquoit
Eric Malfait
Simas Martinonis
Nina Contini Melis
Anne Panther
Jean-Jacques Pussiau
Arnold Reyngoudt
Jean Schoubs
Willy Schuyten

Frank Tafuri
Jean-Pierre Tillaert
Tom Vanbesien
Jef Vandebroek
Geert Vandepoele
Guy Van de Poel
Cees van de Ven
Donata van de Ven
Harry van Kesteren
Geert Vanoverschelde
Roger Vantilt
Patrick Van Vlerken
Marie-Anne Ver Eecke
Karine Vergauwen
Frank Verlinden

Jan Vernieuwe
Anders Vranken
Didier Wagner


and to our writers:

Mischa Andriessen
Robin Arends
Marleen Arnouts
Werner Barth
José Bedeur
Henning Bolte
Erik Carrette
Danny De Bock
Denis Desassis
Pierre Dulieu
Ferdinand Dupuis-Panther
Federico Garcia
Paul Godderis
Stephen Godsall
Jean-Pierre Goffin
Claudy Jalet
Bernard Lefèvre
Mathilde Löffler
Claude Loxhay
Ieva Pakalniškytė
Anne Panther
Etienne Payen
Jacques Prouvost
Yves « JB » Tassin
Herman te Loo
Eric Therer
Georges Tonla Briquet
Henri Vandenberghe
Iwein Van Malderen
Jan Van Stichel
Olivier Verhelst